یکشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۸۹
منصور اسانلو در زندان با اتهام جدیدی مواجه شد
کمیته دانشجی دفاع از زندانیان سیاسی: منصور اسانلو فعال کارگری و رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از گذشت چهار سال از حبس با اتهام جدیدی مواجهه شده و به سلول انفرادی سپاه جهت بازجویی منتقل شده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، پروانه اسانلو همسر منصور اسانلو، فعال کارگری که از مدت‌ها پیش در زندان رجایی شهر کرج در شرایط جسمی بسیار نامناسبی به سر می‌برد، گفت که همسرش از پنج روز پیش با اتهامی جدید تحت عنوان "ارتباط با گروه های معاند نظام" تحت بازجویی در سلول انفرادی سپاه قرار دارد و تحت فشارهای شدید روحی است.

وی تاکید کرد که همسرش این اتهام را نپذیرفته و گفت: " همسرم در بازجویی اعلام کرده که از دو سال پیش در زندان به سر می برد و چنین اتهامی کاملا بی اساس است. او تنها از وضعیت نابسامان و عدم پیگیری پزشکی مناسب سخن گفته و به وضعیت خود اعتراض داشت."

پروانه اسانلو همچنین ا ارائه نامه ای به دادستان خبر داد و افزود: "بارها و بارها در مورد مرخصی نامه نوشته ایم. خود ایشان و وکلای‌شان هم درخواست کرده‌اند اما حتی با یک روز مرخصی هم موافقت نشده است. در آخرین مورد، صبح دیروز در نامه ای که خطاب به دادستان نوشتم، در مورد این که ایشان را به بند انفرادی اطلاعات منتقل کرده‌اند درخواست مساعدت و پیگیری وضعیت همسرم و نیز تقاضای مرخصی برای ایشان را هم مطرح کردم. جای سوال است که بعد از چهارسال باید دوباره ایشان را به بند اطلاعات منتقل کنند و دوباره مورد بازجویی قرار بگیرند."

وی ادامه داد: "در این نامه همچنین موضوع کمیسیون پزشکی قانونی را به اطلاع دادستان رساندم چون این موضوع کاملا قابل پیگیری است و خود آقای اسانلو به من گفتند که نتیجه بررسی های کمیسیون این بوده که من باید از شرایط مناسب و ویژه استفاده کنم و درخواست کردم که خیلی فوری به وضعیت آقای اسانلو رسیدگی کنند که هنوز هم جوابی نگرفته‌ام."

همسر منصور اسانلو، همچنین از عدم امکان ملاقات و محرومیت او از حق مرخصی خبر داد و تاکید کرد: "مادر آقای اسانلو از زمستان گذشته موفق به ملاقات با پسر خود نشده بود و پس از درخواست های مکرر، امروز پس از ساعت ها بلاتکلیفی از اولین ساعات صبح موفق شدیم مدت کوتاهی ایشان را ملاقات کنیم. متوجه شدیم که حال مناسبی ندارد با این وجود وی برای این که ما نگران نشویم تاکید می کرد که حالم خوب است و مشکل خاصی نیست."

منصور اسانلو، رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، از اواخر اسفند ماه گذشته در بند پنج، معروف به متادون زندان رجایی شهر به سر می برد.

او که در آبان ماه سال ۱۳۸۶ با تایید شعبه ۱۴ دادگاه تجدید‌نظر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد از نوزدهم تیرماه ۱۳۸۶ تاکنون در زندان در شرایط بسیار خطرناک جسمی به سر می برد و در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۸۷ به زندان رجایی شهر منتقل شد.

اسانلو دچار بیماری شدید چشمی است و به خاطر عمل باز قلب که چند سال پیش انجام داده، باید به طور مداوم تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. مدتی پیش به دلیل وخامت وضعیت جسمی منصور اسانلو مسئولان زندان رجایی شهر او را با دست بند و پابند به کمیسیون پزشکی قانونی منتقل کردند. این کمیسیون با حضور ۵ پزشک متخصص تشکیل جلسه داده و اسانلو را تحت معاینات پزشکی قرار داد و با توجه به وخامت شرایط جسمی برای دومین بار دستور عدم تحمل کیفری برای وی صادر کرد ولی مقامات قضایی با آن مخالفت کردند.