چهارشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۹
افزایش فشار بر زندانیان پس از وقوع اعدم های اخیر
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی : بعد از وقوع اعدامهای اخیر که سطح نارضایتی مردم را نسبت به عملکرد قوه قضاییه افزایش داده است خبرها حاکی از آن است که برخوردهای سیاسی در سیستم قضایی کماکان ادامه دارد. از آنجا که در آستانه فرا رسیدن سالگرد اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات در 22 خرداد هستیم اعمال این گونه سیاست ورزی ها در قوه قضاییه نشانگربرخوردهای تعریف نشده مسئولان در قبال حرکت های مدنی مردم است و در راستای ایجاد فضای امنیتی برای جلوگیری از حضور مردم در صحنه اعتراضات ارزیابی می شود . در همین ارتباط گزارش ذیل به نقل از جرس موید این مدعا ست .
وضعیت جسمی کاوه کرد مقدم، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه بسیار وخیم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، کاوه کرد مقدم که در سال 87 توسط شعبه ی یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به تحمل 3 سال حبس تعزیری محکوم شده است، در زندان به بیماری "سرطان معده و ریه" مبتلا شده است.
مقامات قضایی و مسئولان زندان علی رغم مشاهده ی وضعیت جسمی نامطلوب و توصیه های پزشک مبنی بر نیاز مبرم به شیمی درمانی، با درخواست وی برای تحت مداوا قرار گرفتن در خارج از زندان موافقت نمی کنند.


اجرای حکم یک فعال سیاسی با وجود شرایط حاد جسمی

هادی عابد با خدا از زندانیان سیاسی سابق که در حین بازداشت در دهه 60 فلج شده است و اخیرا از سوی دادگاه انقلاب به 2 سال حبس تعزیری محکوم شده، به زندان مرکزی رشت جهت اجرای حکم منتقل شد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، هادی عابد با خدا 50 ساله در روز 13 اردیبهشت ماه بازداشت و جهت اجرای حکم 2 سال حبس تعزیری در شرایط جسمی حاد به زندان مرکزی رشت منتقل شده است.

این زندانی که سابقه بازداشت در دهه 60 و تحمل زندان را نیز در پرونده خود دارد در بازداشت اولیه از ناحیه نخاع مورد اصابت گلوله قرار گرفته و فلج شده و قادر به انجام کارهای شخصی خود نیست و نگهداری این زندانی در زندان مورد مخالفت پزشکان و رئیس زندان شده است.
شایان ذکر است، هادی(همایون) عابد با خدا در شعبۀ 2 دادگاه انقلاب به 2 سال زندان محکوم شده است و در تاریخ 17 آبان ماه دستگیر و به زندان مرکزی رشت منتقل شد. او همچنین در دهۀ 1360 به دلیل هواداری از یک سازمان سیاسی چند سال در زندانهای اوین و قزل الحصار تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی بسر برد.
این زندانی از بیماری قلبی عروقی و گوارشی در رنج است و هم چنین جهت دفع ادار نیز از ابزار پزشکی استفاده می کند.
همچنین وضعیت جسمانی یک زندانی بوکانی به نام علی بایزیدزاده در زندان تبریز وخیم گزارش شده است.


به گزارش آژانس خبری موکریان، مقامات مسئول با انتقال وی از زندان تبریز به زندان شهر محل اقامت خانواده اش (بوکان ) موافقت نکرده اند.
شایان ذکر است که این زندانی به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ۲ سال زندان و تبعید به زندان تبریز محکوم شده است.


اظهارات غیر واقعی دادستان تهران درمورد اعدام زندانیان سیاسی


حكم اعدام كه براي زنداني سياسي علي صارمي تاييد و اعلام شده است، حتي چارچوب قضايي کشور را هم طي نكرده است.
بنا به گزارش‌ فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران، حق اعتراض به حکم اعدام در دادگاه بدوی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب توسط فردی بنام صلواتی علیه علي صارمي صادر شده است در دیوان عالی کشور از او سلب شد.
حکم اعدام زندانی سیاسی علی صارمی در تاريخ 8 دی ماه 1388 در زندان گوهردشت کرج به وي ابلاغ شد. صارمی از امضای حکم اعدام امتناع کرد و خواستار ابلاغ این حکم به وکیل‌اش شد.


حسینی وكيل وی در انتظار دریافت حکم رسمی ازدادگاه بدوی است تا بر علیه آن در دیوان عالی کشور اعتراض کند ولي بعد از گذشت بیش از 4 ماه هنوز این حکم به او ابلاغ نشده است.


با این حال روز 25 اردیبهشت 1389 عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران طی مصاحبه ای اعلام کرد حکم اعدام علی صارمی همراه با 5 زندانی سیاسی دیگر قطعی شده است.
این خبر در حالی اعلام شد كه وکیل او هنوز حکم رسمی اعدام را از دادگاه بدوی دریافت نکرده است و نتوانسته عليه اين حكم به دیوان عالی کشور اعتراض كند.
از طرفی دیگر جعفری دولت آبادی دادستان تهران در مصاحبه خود دستگیری آقای صارمی را 27 شهریور 1388 اعلام کرده، در صورتی‌که او در تاریخ 13 شهریو 1386 بعد از شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی 1367 با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر شده بود. همچنین جعفری دولت آبادی دادستان تهران در مصاحبۀ خود نام آقای علی صارمی را محمد علی صارمی نام می برد.