شنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۹
گزارش‌گران بدون مرز: مقامات جمهوری اسلامی، مسئول جان زندانیان هستند
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه ای که امروز 8 خرداد ماه منتشر کرد، با اشاره به اعتصاب غذای کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی و ابراز نگرانی از وضعیت سلامت و بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی، مقامات حکومت جمهوری اسلامی را مسئول حفظ جان زندانیان دانست.

«گزارش‌گران بدون مرز اعتراض خود را نسبت به وضعیت سلامت و بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایران اعلام می‌کند. بدرفتاری و خشونت علیه زندانیان در ماه های اخیر شدت گرفته است. کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی هر دو وب‌نگار در اعتراض به شرایط بازداشت خود چندین روز است که در اعتصاب غذا بسر می‌برند. عیسی سحر خیز روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی شهر بار دیگر قربانی عارضه قلبی شده است.

"در زندان‌های جمهوری اسلامی حقوق ابتدایی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران پایمال می‌شود. مقامات رسمی جمهوری اسلامی مسئول حفظ جان زندانیان هستند. عیسی سحر خیز، کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی نیاز فوری به مراقبت پزشکی دارند . ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی هستیم."

کوهیار گودرزی وب‌نگار و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ۲۹ آذرماه بازداشت شد. مسئولان زندان اوین به مادر این وب نگار اعلام کرده‌اند که درپی اعتصاب غذای چندین روزه و وخامت وضعیت سلامتش وی در بیمارستان بستری شده است. اما نه نام بیمارستان و نه توضیحی در باره وضعیت سلامت این وب‌نگار به خانواده داده نشده است.

حسین رونقی ملکی وب‌نگار و مدافع حقوق بشر در تاریخ ٢٢ آذر ماه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی " عملیات متلاشی کردن شبکه ضد انقلاب" بازداشت شد. وی که تا هفته ها بازداشت و زندانی شدنش مخفی نگاه داشته شده بود به " استفاده و تولید فیلترشکن، میزبانی از سایت های مدافع حقوق بشر و.." متهم کرده است. هیچ اطلاعاتی در باره وضعیت سلامت وی به خانواده داده نشده است.

عیسی سحرخیز مدیر و روزنامه‌نگار بسیاری از نشریات اصلاح‌طلب که اخیرا به زندان رجایی شهر منتقل شده است، در تاریخ ٦ خرداد ماه دچار عارضه قلبی شده است. علیرغم توصیه پزشکان زندان برای معاینه و درمان در خارج از زندان مقامات قضایی و امنیتی با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

در همین زندان احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، رضا رفیع فروشانی و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی که در کنار مجرمان عادی نگاهداری می‌شوند به شکل روزمره تهدید و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

عمادالدین باقی چهره مشهور روزنامه‌نگاری ایران نیز چندی پیش و در شب عید دچار عارضه تنفسی شده بود که به بیمارستان انتقال یافت، اما مسئولان این زندانی بیمار را دوباره به زندان بازگردند.

از سوی دیگر کاوه قاسمی کرمانشاهی وبلاگ نویس و مدافع حقوق بشر ٢٩ اردیبهشت ماه با سپردن ١٠٠ میلیون وثیقه آزاد به شکل موقت از زندان شد.»