دوشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۹
دادگاه ژیلا بنی یعقوب به اتهام تبلیغ علیه نظام دیروز برگزار شد
دادگاه ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان دیروز، نهم خرداد ماه به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.

به گزارش سایت «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» فریده غیرت، وکیل مدافع ژیلا بنی یعقوب در این دادگاه اتهام های وارده به موکلش را بی اساس دانست و به دفاع از وی پرداخت و گفت: "آنچه به عنوان مستندات اتهامی موکلم به گزارش کارشناسان وزارت اطلاعات در پرونده وجود دارد، همه و همه مربوط به فعالیت های حرفه ای اش به عنوان یک روزنامه نگار مستقل و بی طرف است. وی پیش از این نیز براساس گزارش های وزارت اطلاعات به همین اتهام زندانی و محاکمه شده بود که در نهایت قاضی های پرونده به دلیل نبود ادله کافی وی را تبرئه کرده اند. به عنوان مثال موکلم چند بار نیز به خاطر تهیه گزارش از تظاهرات زنان بر علیه قوانین تبعیض آمیز بازداشت و محاکمه شده که در آن زمان قاضی های پرونده با استناد به شغل موکلم که روزنامه نگار است گزارش وزارت اطلاعات را که فعالیت موکلم را اقدام علیه امنیت ملی دانسته بودند، وارد ندانستند.

فریده غیرت با توجه به اصل وحدت رویه قضایی که باید درمحاکم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: "با توجه به اینکه قاضی های همین دادگاه در سالهای گذشته انجام فعالیت حرفه ای روزنامه نگاری و تهیه گزارش را مصداق اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام ندانسته بودند، خواستار صدور حکم تبرئه برای موکلم هستم."

ژیلا بنی یعقوب نیز در دفاعیات خود خطاب به قاضی گفت: "گرچه شما مرا در جایگاه متهم می بینید اما من از کارشناسان وزارت اطلاعات شاکی هستم که بارها و بارها فقط به خاطرتهیه گزارش و نوشتن مقاله من را بازداشت و زندانی کرده اند و هزینه های روحی و معنوی زیادی را به خانواده ام وارد کرده اند. بازجوها در مراحل بازجویی با تحت فشار قرار دادن من و دیگر متهم ها ازما می خواهند که به انجام کارهایی ناکرده اعتراف کنیم و امید است شما به عنوان قاضی به این روشهای غیرقانونی توجه کنید."

به گزارش سایت «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» اتهام بنی یعقوب اقدام تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی است و مصادیق این اتهام فعالیت های روزنامه نگاری وی بویژه تهیه گزارش از تظاهرات های اعتراضی مردم درنخستین روزهای پس از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خردادماه سال گذشته عنوان شده است.

تهیه گزارش از زنجیره انسانی حامیان سبز پوش میرحسین موسوی از میدان تجریش در شمال تهران تا میدان راه آهن در جنوب شهر در هجدهم خرداد و همچنین نوشتن مقالاتی در باره مبارزات انتخاباتی هواداران کاندیداها از جمله بحث و گفت و گوهای مردم در خیابان های تهران در روزها و شب های قبل از انتخابات نیز ار دیگر مصداق های فعالیت تبلیغی وی علیه نظام جمهوری اسلامی ذکر شده است.

قاضی پرونده ژیلا بنی یعقوب در خاتمه دادگاه اعلام کرد که به زودی حکم خود را برای این پرونده صادر خواهد کرد.
بنی یعقوب سی ام خرداد و در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه همسرش بهمن احمدی امویی که او نیز روزنامه نگار است، در خانه اش بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شد.