دوشنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۸۹
واکنش ها به اجرای پنج حکم اعدام در ایران
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: اعدام فرزاد کمانگر و چهار تن دیگر از زندانیان سیاسی، واکنش هایی را از طرف نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و ایرانیان خارج از کشور در پی داشت. همچنین احزاب سیاسی خارج و داخل کشور در اعتراض به اعدام مخفیانه و ناعادلانه این پنج زندانی، هر یک بیانیه ای صادر و نسبت به اعدام فعالین سیاسی که غالبا بدون حضور وکیل مدافع و در شرایطی ناعادلانه محاکمه شده اند، اعتراض خود را بیان کردند. همچنین گروهی از هموطنان خشمگین خارج از کشور نیز با برگزاری تجمعاتی در مقابل سفارت خانه های رژیم جمهوری اسلامی در خارج از کشور، به اعدام فعالین سیاسی در کشور اعتراض کردند که این اعتراضات در برخی از شهر ها به درگیری میان تظاهرکنندگان و عوامل سفارت خانه و بازداشت تعدادی از معترضین انجامید.

در پی اعدام فرزاد کمانگر فدراسیون جهانی اتحادیه های معلمان بیانیه ای منتشر کرد و از رهبر و مقامات جمهوری اسلامی خواستار بررسی شفاف اعدام فرزاد کمانگر، و متوقف ساختن احکام اعدام پیش رو شد.

دبیر کل بین الملل آموزش، فرد ون لی وون، در این مورد گفت: "ما از شنیدن خبر اعدام فرزاد عمیقا شوکه و غمگین شدیم. پرونده فرزاد بخاطر رفتار مرموزانه و غیر شفافی که در دادگاه او در پیش گرفته شده بود، عدم دسترسی او به حداقل حقوق بنیادین یک زندانی، و این واقعیت که نه خانواده و نه نمایندگان حقوقی از اعدام او خبردار نشده بودند برای همه ۳۰ میلیون اعضای بین الملل آموزش بویژه درآور است. روز اعدام فرزاد یک روز فاجعه آمیز برای معلمان، فعالان اتحادیه های کارگری و حقوق بشر است و بین الملل آموزش همبستگی عمیق خود را با خانواده فرزاد، همکاران و دانش آموزان او اعلام می کند".

فرد ون لی وون تاکید کرد: "بین الملل آموزش حقوق و مسئولیت های دولت ها را برای به پای میز محاکمه کشاندن متهمان جنایی به رسمیت می شناسد اما این موضوع باید متناسب با معیارهای ملی و بین المللی محاکمات صورت گیرد. ایی آی همچنین با صراحت اعلام می کند که دولت ایران باید رعایت حقوق همه اعضای اتحادیه های کارگری و فعالان حقوق بشر را تضمین کند."

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها، گفته‌است که اعدام ناگهانی پنج زندانی سیاسی نمایانگر سیاست دولت ایران برای استفاده از ترور و خشونت در قبال چالش‌های پیش رو و ارعاب مخالفان است.

ارون رودز، یکی از سخنگویان کمپین بین‌المللی حقوق بشر، اعدام زندانیان سیاسی از جمله فرزاد کمانگر در ایران را شدیدا محکوم کرده، و با اشاره به دادگاه هفت دقیقه ای وی، گفت: "دستگیری و محاکمه کمانگر ناعادلانه بود و این اعدامهای مخفیانه را فقط میتوان کشتار حکومتی تلقی کرد و شاهد دیگری است از بی اعتنایی مطلق و اهانت جمهوری اسلامی به استانداردهای بین المللی حقوق بشر."

همچنین، کانون نويسندگان کردستان ايران نيز، با صدور بيانيه ای ضمن محکوم کردن اعدامها، خاطرنشان کرد "اين اعدام ها در حالی صورت می گيرد که طی نه ماه گذشته حداقل دو زندانی سياسی ديگر کرد به نام های احسان فتاحيان و فصيح ياسمنی نيز اعدام شده‎اند. علاوه براين، احکام مرگ در مورد حداقل ۱۶ تن ديگر از فعالان سياسی و دانشجويی کرد صادر و درصدد اجرای اين احکام ناروا هستند. به گونه‎ای که حسين خضري، زينب جلاليان و حبيب‎الله لطيفي؛ هر لحظه احتمال حکم مرگشان قريب‎الوقوع است."

جمعی از زندانيان سياسی زندان گوهردشت کرج نیز با صدور بياينه ای نسبت به اجرای احکام اعدام روز يکشنبه اعتراض کردند و در بيانيه ای خاطرنشان ساختند "در چنين شرايطی طبيعی است چهره های علمي، مذهبي، اساتيد، نويسندگان، هنرمندان، کارگران، معلمان، دانشجويان و دانش آموزان و همۀ وجدانهای بيدار بشری در داخل و خارج کشور، شرف خود را به نمايش گذاشته و بر عليه اين بيدادگری ها فرياد خشم و اعتراض سر دهند."

از سوی دیگر گروه‌های مختلفی از ایرانیان خارج از کشور از جمله در فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، دانمارک، عراق و ... ظرف دیروز و امروز دست به گردهم‌آیی‌های اعتراضی زده و اجرای پنج حکم اعدام را محکوم کرده‌اند. آن‌ها همچنین خواهان پایان دادن به مجازات اعدام در ایران شدند.

روز یک‌شنبه و تنها ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام‌ها، در پاریس صدها تن از فعالان ایرانی در میدان «تروکادرو» گرد هم آمدند و نسبت به اجرای این احکام اعتراض کردند. سپس جمعیت حاضر به سمت سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رفتند و به نشانه اعتراض ساختمان سفارت را مورد حمله قرار دادند. این حمله به دخالت پلیس فرانسه و بازداشت صدها تن از تظاهرکنندگان انجامید.

در دانمارک نیز، ساعاتی بعد از نيمه شب سفارت و دفتر فرهنگی جمهوری اسلامی در کپنهاگ مورد اعتراض تعدادی از مخالفان رژيم جمهوری اسلامی قرار گرفت. در اين تجمع اعتراض آمیز، معترضين به اعدام های ديروز به داخل محوطه سفارت ايران وارد شده و ضمن پايين کشيدن پرچم سفارت و شعارنويسی به اتوموبيل های سفارت هم خساراتی جدی وارد آوردند.

تعدادی از فعالان سياسي، مدنی و روزنامه نگاران کرد نیز، در کردستان عراق و شهر سليمانيه دست به اعتصاب و تجمع و تحصن اعتراض آميز زدند. در پايان مراسم کردستان عراق، از مردم کردستان خواسته شده روز سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ماه، در اعتراض به اعدام زندانيان سياسی دست به اعتصاب عمومی بزنند. همزمان برخی از احزاب کرد در بيانيه های مشترک و جداگانه اعدام پنج نفر از فعالان سياسی کرد را محکوم کردند.