چهارشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۹
بازداشت شش روزنامه نگار و فعال فرهنگی آذربایجانی
سه‌شنبه ۲٨ ارديبهشت ۱٣٨۹ - ۱٨ می ۲۰۱۰

مهندس مصطفی جمشیدی و رامین جباری روزنامه نگاران آذربایجانی و مهندس حافظ سردارپور، مهناز کریمی، نادر عزیزی و مهدی زینالی از فعالان فرهنگی آذربایجانی بازداشت شدند.

نزدیکان خانواده های جباری، عزیزی و سردارپور می گویند ماموران امنیتی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۸۹ این فعالین را در یکی از خیابانهای اصلی این شهر بازداشت کرده اند.

به گفته نزدیکان خانواده های بازداشت شدگان ماموران امنیتی ساعتی پیش از بازداشت این فعالین ضمن تماس تلفنی با آنها و معرفی خود به عنوان کارمند فرمانداری، آنها را برای جلسه ای با فرماندار پارس آباد(مغان) به محل فرمانداری این شهر دعوت کرده بودند.

بر اساس گزارش انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، همین منابع می افزایند ماموران پس از بازداشت این افراد به منازل آنها رفته و بدون در دست داشتن حکم قاضی اقدام به تفتیش منزل و تهدید خانواده بازداشت شدگان کرده اند و کیسهای کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی آنها را با خود برده اند.

ماموران امنیتی همچنین رور سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۸۹ مهناز کریمی شاعر آذربایجانی و مهدی زینالی را بازداشت و با مراجعه به منازل داود مقامی و حسن بالایی از فعالین مدنی آذربایجانی اقدام به تفتیش منازل این افراد کرده اند اما به دلیل عدم حضور این فعالین در منزل موفق به بازداشت آنها نشدند.

از سویی دیگر مصطفی جمشیدی روزنامه نگار آذربایجانی و دبیر هنرستان فنی حرفه ای امیرکبیر گرمی ظهر روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۸۹ در یکی از خیابانهای شهر گرمی توسط مامورین امنیتی بازداشت شده است. ماموران پس از بازداشت جمشیدی با مراجعه به خانه پدری این روزنامه نگار آذربایجانی ضمن تفتیش منزل اتومبیل این فعال آذربایجانی، کیس کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند.

اخبار رسیده همچنین حاکی از احضارتلفنی مرتضی فرجیان استاد جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گرمی و سر دبیر هفته نامه ندای مغان توسط ماموران اداره اطلاعات است. فرجیان ضمن رد احضار تلفنی از حضور در اداره اطلاعات گرمی خودداری کزده است.

منابع محلی احتمال می دهند بازداشت این افراد پس از پخش گسترده اعلامیه هایی در رابطه با ۱ خرداد سالروز اعتراضات گسترده به چاپ کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران نسبت به آذربایجانیها در سطح شهر پارس آباد صورت گرفته باشد.

رامین جباری وبلاگ نویس و عضو هیات تحریریه نشریات بایرام، یاشیل مغان، ندای مغان، پارپاق، سردبیر ویژه نامه نشریه دانشجویی لاچین دانشگاه تهران و منتقد ادبی ، مصطفی جمشیدی عضو هیات تحریریه هفته نامه های یاشیل مغان و ندای مغان و مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی اینام دانشگاه شهید رجایی تهران و دبیر هنرستان فنی حرفه ای امیرکبیر گرمی و حافظ سردارپور شاعر آذربایجانی و مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی کیملیک دانشگاه کردستان و نادر عزیزی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور گرمی و شاعر آذربایجانی می باشند.