پنجشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۹
شیرین عبادی: باحضورلاریجانی شاهد زوال بیشترقوه قضاییه هستیم
شیرین عبادی: باحضورلاریجانی شاهد زوال بیشترقوه قضاییه هستیم / گزارشگرشکنجه سازمان ملل فورا به ایران برود

کمپین بین المللی حقوق بشر: شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ درگفت وگویی باکمپین بین المللی حقوق بشر از سازمان ملل خواست که پیش از آنکه اعدام های دیگری در ایران صورت بگیرد گزارشگر مخصوص بازداشتهای خودسرانه و گزارشگر مخصوص شکنجه را به ایران ارسال کند.

این درحالی است که جعفرپناهی با انتشار نامه ای از آزارواذیت روحی خود و اعتصاب غذای خود خبرداده است. طی هفته جاری نیز دادستان تهران با دفاع از اعدام‌های انجام شده منتقدان احکام اعدام را تهدیدکرد.

عبادی گفت که اعدام اخیر پنج زندانی سیاسی این خطر را در بر دارد که حکم اعدام برای سایر متهمان سیاسی که درکیفرخواست تقاضای اعدام برای انها شده صادر واجرا شود:‌ « دولت ایران چندی قبل اعلام کردکه اجازه ورود به گزاشگران مخصوص حقوق بشر را خواهد داد. اگر این حرف درست باشد و آنها بخواهند به وعده خود عمل کنند بنابراین هر چه زودتر باید به گزارشگران اجازه ورود به ایران بدهند. اگر چه هنوز اجازه ویزا صادر نشده است. بهتر است هرچه زودتر دولت ایران به وعده خود عمل کند و برای گزارشگران ویژه ویزا صادر کند تا آنها به ایران بروند و دولت ایران کلیه پرونده ها را در اختیار آنها بگذارد و امکان دسترسی به زندان و خانواده افرادی که اعدام شده اند و همچنین سایر خانواده زندانیان سیاسی را فراهم کند. تا با بررسی یک مقام بین المللی بی طرف حقایق ثابت شود.»

عبادی با نگاهی به عملکردقوه قضاییه ایران از زمانی که صادق لاریجانی ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفته گفت: « متاسفانه در ماه های اخیر خصوصا بعد از آنکه آقای لاریجانی قوه قضاییه را تحویل گرفتند هر چه بیشتر شاهد زوال استقلال قوه قضاییه هستیم و دردادگاه ها می بینیم که سیاست نقش عمده را بازی می کند وبسیاری از متهمان سیاسی عنوان می کنند که احکام آنها قبلا به وسیله مامورین امنیتی تعیین می شود به قاضی می گویند وقاضی همان را تایید می کند.»

درحالی که طی ماه های اخیر بر اساس بخشنامه شورای عمومی دیوان عالی کشور پرونده های اعدام با تایید در دادگاه تجدید نظر برای اجرای احکام ارسال می شود، شیرین عبادی چنین روندی را برخلاف قانون خواند وگفت: «این رویه کاملا خلاف قانون است و یکی از مشکلات ما این است که عده ای از مامورین دولتی حتی خود را بالااز قوانین جمهوری اسلامی می دانند و حاضر به تمکین از قانون نیستند این روش خلاف قانون است و باید بگویم این تخلفات بیشتر درموردمتهمان سیاسی انجام شود.»

عبادی همچنین در خصوص تبرئه حسین شریعتمداری مدیر مسوول کیهان ازشکایات وی علیه این روزنامه گفت :‌« این نیزنمونه دیگری است از عدم استقلال محاکم دادگستری. درحالتی که فردی مانند خانم (بدرالسادات) مفیدی فقط به جرم نوشتن حقایق در زندان هستند می بینیم که افرادی دیگر با داشتن اتهامات بسیار قوی تر و دلایل کافی تبریه می شوند. جز اینکه بگویم متاسفم به حال دادگستری که به این روز افتاده مساله دیگری ندارم.»

رییس کانون مدافعان حقوق بشر با گفتن اینکه اعمل «خشونت همواره نشانه ضعف یک حکومت است» به تعطیل کردن روزهای یک شنبه و دوشنبه گذشته توسط دولت اشاره کرد و آن را نشانه احساس ناامنی دولت از خودش از سوی دیگر ما شاهد هستیم که در حال حاضر به مدت پنج روز پایتخت را تعطیل کرده‌اندو تمام ادارات دولتی تعطیل شده اند یعنی درحالتی که جمعه روز تعطیل رسمی است در ایران و دوشنبه هم تعطیل رسمی بوده براساس تقویم، دولت آمده شنبه ویک شنبه را هم در پایتخت تعطیل اعلام کرده و گفته که تمام ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه های تهران تعطیل است. تعطیل ادارات دولتی به مدت پنج روز یک امر غیر عادی است. سخنگوی دولت اعلام کرده چون ۱۵ نفر از سران کشورها از جمله رییس جمهور زیمباوه قراراست به ایران بیاید بنابراین تعطیل اعلام کرده اند. سوال این است که آیا دولت ایران به مرحله ای رسیده که برای تامین امنیت میهمانان خودش مجبور است که حتی ادارات دولتی را تعطیل کند؟ فراموش نکنیم که در زمان آقای خاتمی بیش از ۳۰ نفر از سران کشورهای اسلامی برای شرکت در کنفرانس اسلامی به تهران آمدند وحتی یک ساعت هم ادارات دولتی تعطیل نشد. حال وضعیت کشور به کجا انجامیده که مجبورند دانشگاه ها را تعطیل کنند و از مردم بخواهند که از شهر شهر بروند بیرون برای اینکه تامین امنیت برای روسای جمهوری میهمان از جمله رییس جمهور زیمباوه بشود.»

عبادی افزود: « اگر مساله دیگری در تعطیل پنج روزه مطرح بود غیر از مساله عنوان شده چرا آن را از مردم پنهان می کنند؟ عدم شفافیت درمورد عملکرد سیاسی دولت واینکه مردم را محرم ندانند چیزی نیست جز اینکه از مردم می ترسند. حکومتی که از مردم می ترسد به این معنی است که ضعیف است.»