سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۹
ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز از سرنوشت روزنامه‌نگاران زندانی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه ای با اشاره به اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران، از سرنوشت روزنامه نگاران زندانی در زندان های جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران نگرانی ما را در باره سرنوشت روزنامه‌نگاران زندانی بیشتر کرده است. روزنامه‌نگارانی که به شکل خودسرانه بازداشت و ناعادلانه به احکام سنگین محکوم شده‌اند، امروز بسیاری از آنها بیمار و از حق درمان نیز محرومند. برخی دیگر که به شکل موقت آزاد شده‌اند، یا پیوسته از سوی نهادهای امنیتی احضار و بازجویی می‌شوند و از سوی بازجویان با تلفن مورد تهدید و آزار قرار می‌گیرند. سرکوب در ایران پایان نیافته است کمیسر عالی حقوق بشر نباید به سکوت ادامه دهد. گزارشگران ویژه سازمان ملل باید به فوریت به ایران اعزام شوند. »

گزارشگران بدون مرز همچنین با اشاره به وضعیت عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، محبوبه کرمی، سعید متین پور، هنگامه شهیدی، سلامتی ایشان را در خطر جدی توصیف کرد و به نقل از خانواده ایشان گفت: «علیرغم تائید و توصیه پزشکان زندان، مقامات وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران مانع اعزام روزنامه‌نگاران زندانی به بیمارستان می‌شوند.»

گزارشگران بدون مرز در ادامه افزود که وزارت اطلاعات در هفته های اخیر با احضار روزنامه نگاران، از آنان خواسته تا تعهد نامه هایی را مبنی بر عدم شرکت و منتشر نکردن خبرهای راهپیمایی و تظاهرات‌‌های احتمالی در سالگرد انتخابات مورد اعتراض محمود احمدی‌نژاد، امضاء کنند.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به بدتر شدن مستمر وضعیت روزنامه نگاران در ایران، و تعطیلی بیش از 20 نشریه در یک سال گذشته، و تحت فشار قرار گرفتن مدیران رسانه ها، از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، به عنوان دو دشمن آزادی و مسئول برقراری حکومت ترور و وحست یاد کرده که حق دانستن را برای مردم ممنوع کرده‌اند.