شنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۹
عفو بین الملل خواهان اعلام شمار افغان های محکوم به اعدام در ایران شد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل با توجه به اعدام 45 تبعه افغان در ایران، جمهوری اسلامی را ملزم کرد تا شمار اتباع افغان محکوم به مرگ را مشخص کند.

روز گذشته این سازمان با اشاره به اخبار منتشر شده درباره اعدام تعدادی از اتباع افغان در ایران، مقامات جمهوری اسلامی را متهم به پنهان کاری در خصوص شمار اعدامی ها کرد و از آنها تا شمار اتباع افغان محکوم به مرگ را که هم اکنون در زندان های این کشور زندانی هستند را مشخص کند.

حسیبه حاج ساحرویی معاون مدیر عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال افریقا با ابراز نگرانی از تعداد زندانیان افغان در زندان های جمهوری اسلامی افزود، احتمالا بیش از 4000 تبعه کشور افغانستان در زندان های ایران نگهداری می شوند که از این تعداد ممکن است 3000 نفر از آنها عمدتا در ارتباط با مواد مخدر به مجازات مرگ محکوم شده باشند.

وی از مقامات جمهوری اسلامی خواست که هر چه سریعتر اعدام اتباع افغان در این کشور را متوقف کرده و شمار اعدام شدگان افغان را اعلام نمایند.

این سازمان با اشاره به قوانین موجود در ایران در رابطه با جرایم مربوط به مواد مخدر، ضمن انتقاد از شدت عمل مسئولین ایرانی در مقابله با اینگونه جرایم، اینگونه برخوردها را بی تاثیر و ناقض حقوق لشر دانست.

چندی پیش نیز قانع زاده، یکی از مقامات وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي اخبار منتشره در این باره را تکذیب کرد و مدعی شد که: «تنها شش تبعه افغان به جرم حمل مواد مخدر محکوم به اعدام شده اند و اجساد آنها نيزبه افغانستان تحویل داده شده است».

برچسب‌ها: