دوشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۹
گزارش وضعيت مطبوعات ايران در سال 1388

گزارش وضعيت مطبوعات ايران در سال 1388

Your browser may not support display of this image.

فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکاي شمالي

کميته دفاع از زندانيان سياسي - تهران

کميته گزارشگران حقوق بشر - تهران

سوم مي ۲۰۱۰

۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹

مقدمه

در سال ۱۹۹۳، مجمع عمومي سازمان ملل متحد، سوم مي را به عنوان روز جهاني مطبوعات برگزيد. امسال در حالي به روز جهاني مطبوعات سال ۲۰۱۰ مي‌رسيم که همچنان تعداد زيادي از روزنامه‌نگاران، در زندان‌هاي ايران به سر مي‌برند و تعدادي ديگر، با وثيقه‌هاي سنگين موقتا آزاد هستند.

در بهمن‌ماه سال گذشته، سازمان گزارشگران بدون مرز، در بيانيه‌اي، از ايران با عنوان بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران جهان ياد کرد. همچنين چندي پيش، خانه آزادي در آخرين رده‌بندي خود، ايران را در رتبه ۱۸۷ در زمينه آزادي مطبوعات قرار داد و در اين رده‌بندي، تنها چهار کشور ازبکستان، ترکمنستان، کره شمالي و برمه، در وضعيتي بدتر از ايران قرار داشتند.

تلاش حاکمان جمهوری اسلامی در سال 88 برقراری سکوت مطلق بر جامعه ايران بود؛ دستگيری بيش از 100 روزنامه نگار، بستن روزنامه‎ها و اعمال سانسور بيشتر از گذشته بر شبکه‎ی ارتباطی و موارد بسيار ديگر، شواهدی بر نقض حقوق مطبوعات است.

اين گزارش که با استفاده از منابع خبري در داخل ايران تهيه شده است ، با توجه به نقض گسترده، مستمر و برنامه‎ريزي حقوق بشر در ايران و سانسور خبري موجود در ايران و آزاد نبودن نهادهاي مدني و اطلاع رساني ، در برگيرنده تمامي موارد نقض حقوق مطبوعات در ايران نيست و تنها بخشی از ابعاد تضييع حقوق دست اندرکاران مطبوعات را در سال ۸۸ در بر می‎گيرد.

برای مطالعه گزارش کامل در نسخه پی دی اف اینجا را کلیک کنید


برچسب‌ها: