پنجشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۹
تمدید قرار بازداشت یک زندانی گمنام پس از ۹ ماه
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: پس از گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت کبری زاغه دوست، با وجود وعده مسئولان قضایی در خصوص تسریع در رسیدگی به پروندههای بازداشتشدگان پس از انتخابات، قرار بازداشت وی، مجددا تمدید شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وکیل این زندانی سیاسی در این باره گفت: «متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۹ ماه، بازهم قرار بازداشت وی تمدید شده و به علت استقرار دادسرا در داخل زندان اوین، و عدم امکان ورود به آن، حتی امکان اعتراض به تمدید قرار بازداشت، که در قانون برای متهمین به رسمیت شناخته شده دیگر امکان پذیر نیست. اتهاماتی که به موکلم تفیهم شده، مربوط به شوهرشان است که به ایشان ارتباط ندارد و در محدوده صلاحیت دادسرا نیز قرار ندارد.»

وکیل زاغه دوست با اشاره به «گمنام بودن» موکلش اضافه کرد: «طی ۹ ماه گذشته، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت، محاکمه و آزاد شدند اما موکل من هنوز در بازداشت به سر میبرد و تحقیقات در خصوص او پایان نپذیرفته و همچنان بلاتکلیف، در زندان اوین رها شده است.»

وکیل این زندانی سیاسی در ادامه گفت: «موکلم هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و مشخص نیست چرا قرار بازداشت او به قرار سبک تری تبدیل نمیشود. کبری چه خطری برای جامعه میتواند داشته باشد؟ این سوالی است که جواب آن را نمی دانم.»

وکیل کبری زاغه دوست در ادامه به مشکلات زیادی که برای خانواده این زندانی سیاسی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: «به دلیل اینکه امکان ارتباط با بازپرس پرونده وجود ندارد، امکان جلوگیری از آزار و اذیتهای به وجود آمده نیز فراهم نیست.»

وی در پایان نسبت به تسریع در رسیدگی به این پرونده و امکان آزادی زاغه دوست قبل از حصول نتیجه تحقیقات، ابراز امیدواری کرد.

کبری زاغه دوست از بازداشت شدگان مراسم چهلم شهدای انتخابات در بهشت زهرا است که با گذشت ۹ ماه از بازداشتش، همچنان در زندان اوین به سر میبرد.