جمعه، فروردین ۱۳، ۱۳۸۹
بازداشت گسترده معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه

بازداشت گسترده معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی - در پی فراخوان های صادره از سوی گروه های مختلف آذربایجانی، صبح امروز عده زیادی از مردم در اعتراض به عدم توجه مقامات مسئول در جمهوری اسلامی ایران به خشک شدن آب دریاچه اورمیه و تبدیل شدن این منطقه به کویر نمک، در اطراف و نیز روی پل میانگذار دریاچه اورمیه دست به تجمع زدند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در این تجمع تعدادی از فعالین مدنی و فعالین سابق دانشجوئی آذربایجان از جمله برادران مهندس احمد و حمید والائی بهنگام عزیمت به محل پل میانگذر دریاچه ارومیه بازداشت شده اند. بازداشت شدگان قصد داشتند بهمراه اعضای خانواده و دوستان خود در یک برنامه مدنی اعتراض آمیز به بی توجهی مسئولان مربوطه نسبت به خشک شدن درباچه ارومیه شرکت کنند که در مسیر دریاچه ارومیه ضمن توقف خودرو بازداشت شده اند. گزارش ها حاکی از آن است که ماموران امنیتی و انتظامی عده زیادی را در مناطق مختلف و نیز محل تجمع دستگیر کرده اند.

بازداشتهای امروز در حالی صورت می گیرد که پیش از این جمع کثیری از علاقمندان به حفظ محیط زیست اعلام کرده بودند با تجمع در کنار دریاچه ارومیه و ریختن آب بطریها می خواهند نسبت به خشک شدن این دریاچه و بی توجهی مسئولین اعتراض کنند.

اگرچه جمعی از فعالین نتوانستند به محل دریاچه برسند اما گزارش می شود هزاران تن از آذربایجانیها موفق به حضور در محل پل دریاچه ارومیه شده و متعاقب برخورد خشونت آمیز پلیس شعارهای ملی از جمله "یاشاسین آذربایجان" و "تورک دیلینده مدرسه" سرداده اند.

به عقیده برخی کارشناسان مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه با سرمایه گذاری اندک دولت حل می شود اما نگاه امنیتی حکومت ایران به مناطق اتنیکهای غیر فارس در ایران و تلاشهای عمدی حکومت در تخریب و از بین بردن محیط زیست این مناطق باعث اعتراضات گسترده ای در میان آذربایجانیها شده است.

اسامی برخی از بازداشت شدگان به شرح است :

حمید والایی، حامد والایی، عسگر صدوقی، محمد تبریزی، یاور جمالی، عسگر فروتن، رشید بازباز، رهبر اسماعیلی، یعقوب رمضانی، جاوید نظمی، جلیل بوداقی، حسین نصیری، ارسلان زارعی، مرتضی عوض پور، محمد تاجدهی، منصور سیفی، محمد رضایی، علی باغبانی، یعقوب رمضانی، یعقوب جوانی، احمد قلی پور، احسان رمضانی، عسگر فروتنی، هادی خدابنده، جلیل بوداقی، محمد محمدلو، عزیزخان صادق زاده

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

برچسب‌ها: