پنجشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۸۸
با بازداشت گسترده مدافعان حقوق بشر فعالیت آنها متوقف نمی شود

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، تهران ۱۴ اسفند - بار دیگر ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در یورشی شبانه، تعدادی از مدافعان حقوق بشر را دستگیر و روانه زندان کردند. در دو روز اخیر، نوید خانجانی، بهزاد مهرانی، حسام فیروزی، ابوالفضل عابدینی، محبوبه کرمی، مجتبی گهستونی و نصور نقی‌پور بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند. 

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بازداشت های جدید در حالی صورت می گیرد که پیش از نیز تعدادی زیادی از مدافعان حقوق بشر دستگیر شده بودند. این دستگیری ها به بهانه های واهی انجام می گیرد و روند دستگیری و بازداشت به شکلی غیرقانونی و مغایر با موازین بین المللی دنبال می شود. 

نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی بهایی محروم از تحصیل است که سه‌ شنبه شب ۱۱ اسفند ماه در اصفهان بازداشت و به دادسرای اصفهان و سپس به زندان اوین تهران منتقل شده است. در حال حاضر ۶ عضو دیگر کمیته کزارشگران حقوق بشر، شیوا نظرآهاری، مهرداد رحیمی، کوهیار گودرزی، سعید کلانکی، سعید جلالی‌فر و سعید حائری، که از قبل بازداشت شده اند، در زندان اوین به سر می‌برند. ماموران امنیتی همچنین صبح چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه، با یورش به منازل حسام میثاقی و سپهر عاطفی دو عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، قصد بازداشت آنها را داشتند اما به دلیل اینکه در منزل نبودند موفق به بازداشت آنها نشدند.

دکتر حسام فیروزی، وبلاگ‌نویس و فعال مستقل حقوق بشر، سه شنبه شب در حال ورد به منزل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. ماموران امنیتی همچنین منزل حماسه غفاری، همسایه حسام فیروزی، را مورد بازرسی قرار داده و او را بازداشت کرده اند. پیشتر، برادرزاده‌ی وی، علیرضا فیروزی  به همراه سورنا هاشمی دستگیر شده بود. این دو فعال دانشجویی در دومین ماه بازداشت خود به سر می‌برند.

محبوبه کرمی، فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضاء، روز سه شنبه در منزل خود به همراه برادرش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ماموران امنیتی علت این دستگیری را حضور در تجمعات و اغتشاشات عنوان کرده اند.

بهزاد مهرانی، وبلاگ‌نویس و فعال مستقل حقوق بشر است که صبح روز چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. این در حالی است که ساعاتی بعد از دستگیری بهزاد مهرانی عده‌ای دیگر از نیروهای امنیتی برای بازداشت وی به منزل مهرانی مراجعه کرده اما از بازداشت او توسط نهادی دیگر مطلع شده اند.

ابوالفضل عابدینی عضو حزب پان ایرانیست و فعال حقوق بشر دیگر بازداشتی روز چهارشنبه است که پس از روزها تهدید و فشار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

مجتبی گهستونی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه در منزل خود در شهر اهواز توسط ماموران امنیتی دستگیر شده است. محل نگهداری وی هنوز روشن نیست.

همچنین نصور نقی‌پور، فعال فرهنگی و وبلاگ‌نویس، چهارشنبه در قزوین دستگیر شده است. وی فعالیت سیاسی نداشته و در وبلاگ خود با نام نصور،  به انتشار مقالاتی در حوزه ادب و اندیشه می پرداخت.

در حال حاضر، عماد باقی رییس انجمن دفاع از زندانیان، حشمت طبرزدی سخنگوی همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر، علی بیکس عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و محمد صدیق کبودوند رییس سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان نیز در زندان به سر می برند. امیر حسین فتوحی عضو مرکزی  کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی نیز هفته گذشته آزاد شده است.

سرکوب گسترده مدافعان و نهادهای حقوق بشر نشان می دهد که جمهوری اسلامی کوشش های حقوق بشری را تحمل نمی کند و می خواهد با وارد ساختن انواع اتهامات بی مورد و ساختگی به صورتی غیرقانونی و غیرانسانی هر نوع فعالیت حقوق بشری را سرکوب کند.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد هرچه سریعتر کلیه زندانیان حقوق بشری را آزاد کند و تلاش های مدافعان حقوق بشر را به رسمیت بشناسد.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
تهران، ۱۴ اسفند ۱۳۸۸

برچسب‌ها: