شنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۸۸
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران: «تلاش برای اخذ اعترافات اجباری از اعضای زندانی کمیته گزارشگران حقوق بشر»

9 بهمن 1388

منابع مختلف امروز به کمپین بین المللی حقوق بشر گفتند که اعضای بازداشت شده ی کمیته گزارشگران حقوق بشر برای گرفتن اعترافات اجباری در خصوص وابستگی با گروه مجاهدین خلق تحت فشار بسیاری هستند و به نظر می‌رسد مسئولان قضایی قصد دارند با مرتبط‌ ساختن کمیته گزارشگران حقوق بشر با احزاب سیاسی خارج از کشور اتهامات سنگینی را به اعضای بازداشت‌شده این نهاد مستقل و مدنی تفهیم نمایند. پیش از این نیز دادستان تهران در دیدار با خانواده نظرآهاری کمیته گزارشگران حقوق بشر را وابسته به منافقین (سازمان مجاهدین) خوانده بود.
اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر بر خلاف آیین نامه حقوق شهروندی و اصل سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی، از حق دسترسی به وکیل محروم هستند. وکیل کوهیار گودرزی و سعید جلالی فر پیش تر از قول مقامات قضایی گفته بود که این افراد “ممنوع الوکیل” هستند.
سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر همچنین اطلاع داده است که به مهرداد رحیمی و کوهیار گودرزی اتهام محاربه تفهیم شده است. کوهیار گودرزی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که از ۲۹ آذرماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد در طی هفته ی گذشته با سر شکسته و باندپیچی شده در زندان مشاهده شده است. اتهامات این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر محاربه، تبلیغ علیه نظام و حضور در تجمع‌های غیرقانونی عنوان شده است.
مهرداد رحیمی نیز در نخستین ملاقات خود با خانواده اش اظهار داشته که بازجویان سعی دارند به وی اتهام محاربه تفهیم کنند . رحیمی گفته است که چنین اتهامی را نپذیرفته است.
پریسا کاکایی عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد و اطلاعی از اتهامات او نیز در دست نیست. وی در آخرین ملاقات خود با خانواده اش عنوان کرده که فعلا منتظر آزادی اش نباشند. در پی تشدید فشارها بر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از شش ماه گذشته و صدور حکم جلب جمعی برای کلیه‌ی اعضای این کمیته، هم اکنون هفت تن از اعضای این کمیته در بازداشت به سر می برند و دو عضو دیگر این کمیته، سعید حبیبی و حسام میثاقی به دلیل عدم معرفی خود به نهادهای امنیتی و قضایی، تحت پیگرد بوده و در حالی که مخفیانه زندگی می کنند در معرض خطر جدی قرار دارند. علاوه بر این افراد، نوید خانجانی و سپهر عاطفی مکررا از سوی کسانی که به نظر می رسد مقامات دولتی هستند مورد تهدید قرار می گیرند.
هفت عضو بازداشت شده کمیته گزارشگران حقوق بشر عبارتند از: شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید کلانکی، مهرداد رحیمی، پریسا کاکایی، سعید حائری، سعید جلالی‌فر.
آقایان علی محرابی، پرویز ورمازیاری ،مجید رضایی، علیرضا نبوی، علی معصومی، و خانم شیرین علوی هولی از جمله افرادی هستندکه بر حسب گزارشات دستگیر و تهدید به اعدام به جرم محاربه شده اند.