پنجشنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۸
سیزده سال زندان و ۷۸ ضربه شلاق برای ناصح فریدی و علی بیکس دو دانشجوی فعال حقوق بشر غیر قانونی است

ناصح فریدی و علی بیکس دو عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در ایران به زندان های طولانی مدت محکوم شده اند. بر اساس احکام صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، علی بی کس به هفت سال زندان و تحمل چهار ضربه شلاق و ناصح فریدی به شش سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند. 

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب روز دوشنبه، علی بی کس را به اتهام اجتماع و تبانی، فعاليت تبليغاتی عليه نظام و تشويش اذهان عمومی مجرم دانسته است. بیکس از ۲۴ خرداد ماه گذشته همچنان در بازداشت و زندان اوین به سر می برد.

همچنین صبح روز گذشته پس از آنکه ناصح فريدی به همراه وكيلش، محمد اوليايي فرد، به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرد، با ابلاغ حکم خود روبرو شد.

ناصح فريدي سخنگوي كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي و دبير سابق انجمن اسلامي دانشگاه تربيت معلم تهران و عضو شوراي سياستگذاري ستاد شهروند آزاد است كه عصر روز ۲۴ خرداد ماه امسال در دفتر ستاد شهروند آزاد بازداشت شد و پس از حدود سه ماه بازداشت موقت با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني آزاد شد.


در دادنامه ی صادره برای اين فعال حقوق بشر اتهامات وي اقدام عليه امنيت ملي و اخلال در نظم عمومي عنوان شده است كه براي هر دو اتهام اشد مجازات براي وي در نظر گرفته شده است.


بر اساس اظهارات محمد اولیایی فرد، وكيل ناصح فریدی، در پرونده ی وی هيچ نكته ی قابل توجهی برای محکومیت اش وجود ندارد اما به گفته ی پيرعباس، رياست شعبه 26 دادگاه انقلاب، مسائل ديگری در رابطه با ناصح فریدی وجود دارد كه وكيل اجازه ی دسترسي به آنها را ندارد.


در جلسه ي محاكمه ي ناصح فريدي، قاضي پيرعباس فكر او را منحرف خوانده و  اجازه دفاع ناص فریدی از خود را سلب کرده بود.


كميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی با تاکید بر این نکته که برخورد با مدافعان حقوق بشر معیار قانونی و انسانی ندارد، احکام صادره را به شدت محکوم می کند و خواستار لغو این ا حکام غیر انسانی می باشد. رژیم جمهوری اسلامی باید هر چه سریعتر کلیه مدافعان حقوق بشر را از زندان آزاد کند و برای آن دسته که تحت تعقیب قضایی قرار دارند، منع تعقیب صادر کند.


در حال حاضر تعداد زیادی از مدافعان حقوق بشر از تشکل های کمیته گزترشگران حقوق بشر، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، انجمن دفاع از زندانیان، کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم و دیگر تشکل ها در بازداشت به سر می برند.


كميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی
تهران ۱۷ دی ماه ۱۳۸۸

برچسب‌ها: