جمعه، دی ۱۱، ۱۳۸۸
بازداشت بیش از 210 دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
در طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 9 و 10 دی ماه، بیش از 210 دانشجوی معترض در دانشگاه آزاد مشهد دستگیر شده اند.

تعداد 180 نفر از این دانشجویان معترض در روز پنج‌شنبه بازداشت شده اند. این دانشجویان در جریان شرکت در «تجمع سکوت» که با شرکت بیش از سه هزار دانشجو و در اعتراض به حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به این دانشگاه برگزار شده بود، دستگیر شدند.

 گروهی از نیروهای لباس شخصی، چهارشنبه، نهم دی‌ماه با حمله به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد به مناسبت «سوم شهدای روز عاشورا»، دست‌کم هشت تن از آن‌ها را با «چاقو» روانه بیمارستان کردند.

 دانشگاه آزاد مشهد از ساعات ابتدایی صبح پنج شنبه در محاصره نیروهای انتظامی، امنیتی و لباس‌شخصی‌ها بود. این تجمع بیش از چهار ساعت ادامه داشت و معترضان پایان تجمع را مشروط به آزادی دانشجویان بازداشت‌شده عنوان کرده بودند. پس از خروج دانشجویان از دانشگاه، نیروهای یگان ویژه و لباس‌شخصی‌های با حمله به دانشجویان تعدادی از آن‌ها را دستگیر کردند.

 دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد اعلام کرده‌اند که روز شنبه نیز در اعتراض به دستگیری همکلاسی‎هایشان تجمع خواهند کرد. گفته می‌شود، دانشجویان دستگیرشده به بازداشتگاه‌های پلیس امنیت واقع در خیابان رضا، کوی پلیس واقع در رضاشهر و بازداشتگاه «مبارزه با مفاسد» شهر مشهد منتقل شده‌اند.

 خانواده دانشجویان بازداشتی مشهد از ساعات ابتدایی شب گذشته در مقابل ساختمان پلیس امنیت تجمع کرده ‌و خواستار آزادی فرزندان‌شان شدند.

روند بازداشت دانشجویان در دیگر دانشگاهها نیز همچنان ادامه دارد. از روز عاشورا تاکنون، 2 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، 8 دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، نزدیک به 20 دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، 3 دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران، 11 دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه، حداقل 4 دانشجوی دانشگاه تهران و حداقل 2 دانشجوی دانشگاه شریف بازداشت شده اند.