جمعه، آذر ۲۷، ۱۳۸۸
مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

 کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، 18 دسامبر 2009 برابر با 27 آذر 1388- مجمع عمومی سارمان ملل متحد امروز 18 دسامبر، در نشست خود نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و خواستار اعزام گزارشگر ویژه به ایران شد.

مجمع عمومی با 74 رای مثبت به 49 رای منفی و با 59 رای ممتنع، قطعنامه ای که پیشتر در نشست کمیته سوم مجمع عمومی در ماه نوامبر تصویب شده بود، تایید کرد. در قطعنامه مصوب کمیته سوم در ماه نوامبر، نسبت به نقض مستمر حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی شده بود.

حسن زارع زاده اردشیر، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، به واحد اطلاع رسانی این کمیته گفت: " تصویب این قطعنامه را باید به فال نیک گرفت چرا که توجه جامعه جهانی به نقض حقوق بشر در ایران افزایش می دهد و نهایتا چاره جویی ها و تلاش های مدافعات حقوق بشر را تقویت می کند." اگرچه جمهوری اسلامی اتهام نقض حقوق بشر را نمی پذیرد و به همین دلیل نیز تلاش هایی برای عدم تایید این قطعنامه انجام داده بود اما قطعنامه با قاطعیت تصویب شد.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نگرانی هایی نسبت به سرکوب های اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، استفاده از شکنجه، نفض حقوق قانونی مردم، سرکوب خشونت آمیز زنان، افزایش تبعیض و فشار بر اقلیت های مذهبی و قومی، ابراز شده است. دادگاه های فرمایشی و عدم دسترسی زندانیان سیاسی به امکان دادرسی عادلانه از جمله مواردی است که به آن تاکید شده است.

حسن زارع زاده اردشیر، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، در این باره می گوید: "جمهوری اسلامی پایبندی به اجرای قانون حقوق شهروندی ندارد و برای زندانیان سیاسی جایگاه حقوقی و انسانی قائل نیست و بر مبنای ایدئولوژی حاکم با آنها رفتار می کند."

وی از کلیه مدفعان حقوق بشر خواست تا در اقدامی گسترده و پیگیر از جامعه جهانی بخواهند برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران اقدامات جدی تری انجام دهند و برای اجرای قطعنامه های مصوب سازمان ملل چاره جویی کنند.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی،
 18 دسامبر 2009 برابر با 27 آذر 1388
komitedefa@gmail.com
 http://komitedefa.blogspot.com

برچسب‌ها: