پنجشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۸
افزایش فشار بر زندانیان؛ نگهداری اجباری زندانیان در سرما
افزایش فشار بر زندانیان؛ نگهداری اجباری زندانیان در سرما

بر اساس گزارشات دریافتی از داخل زندان رجائی شهر کرج (گوهردشت)، مقامات زندان در تاریخ 24 فروردین ماه امسال، در حالی که هوا به شدت سرد و غیر قابل تحمل بود و بارش باران و برف جریان داشت، همه زندانیان سیاسی و غیر سیاسی را در قسمت هواخوری زندان به اجبار ساعت ها نگه داشتند. این اقدام مبهم مقامات زندان که هنوز در این باره پاسخی به زندانیان معترض نداده اند، موجب سرما خوردگی و بیماری عده ای از زندانیان شده است.

به گفته تعدادی از زندانیان این زندان، در این اوضاع تعدادی از زندانیان سیاسی که مجال پوشیدن کفش یا دمپایی را نیافتند به دستور افسر نگهبان وقت و مسئولین امنیتی زندان( از جمله کرمانی) با پای برهنه روی آسفالت هوا خوری زندان نگه داشته شدند و به وضعیت سلامتی و میزان مقاومت بدن آنها در مقابل سرمای شدید اعتنایی نشد.

بعد از وقوع قتل های مشکوک از جمله مرگ نا متعارف زندانی سیاسی امیر حسین حشمت ساران در زندان مذکور و همچنین امیدرضا میر صیافی در زندان اوین ، برخوردها و تعامل با زندانیان تحت الشعاع قرار گرفته و برای ایجاد رعب و وحشت آنها را با انواع و اقسام توهین ، تحقیر و حتی ضرب و شتم مواجه می سازند. لازم به ذکر است که برخوردها نسبت به قبل با شدت عمل بیشتری تداوم یافته است به نحوی که با حملات ناگهانی به سلول ها، افراد محبوس را مورد آزار و اذیت قرار داده و با فحاشی های رکیک به آنان توهین می کنند تا آنجایی که حتی به پرده های داخل سلول ها هم که جزئی از بیت المال است رحم نکرده و آنها را پاره می کنند تا مرزبندی هایی که جهت رفاه حال زندانیان توسط پرده ها ایجاد می شود را بر هم بزنند.

چند نفر از زندانیان زندان رجائی شهر به کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی گزارش داده اند که مقامات زندان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با اعمال فشارهای روانی به زندانیان، شرایط زندگی در این زندان را سخت تر از پیش کنند. تا کنون عکس العمل هایی نسبت به این نوع برخوردهای غیر اخلاقی و و مغایر با قوانین سیستم قضایی جمهوری اسلامی و موازین بین المللی از طرف زندانیان صورت گرفته است.

تعدادی از زندانیان در تماسی با کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی گفته اند پس از آنکه مراتب اعتراض خود را به مسئولین زندان ابلاغ کردند و بی نتیجه ماند با مدیر سازمان زندانها مکاتبه و تماس حاصل نمودند که این اقدام هم تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

علارغم اینکه در طبقه بندی سازمان زندان های جمهوری اسلامی زندان رجاوی شهر به نگهداری جرائم عمدی از قبیل قتل و شرارت اختصاص یافته اما ده ها زندانی سیاس یدر این زندان نگهداری می شوند.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد حقوق انسانی و قانونی زندانیان را رعایت کند. این کمیته همچنین برای بهبود وضعیت زندانیان همه تلاش خود را انجام می دهد و در این راه از نهادهای بین المللی نیز کمک می گیرد.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، تهران پنج شنبه 27 فروردین
komitedefa@gmail.com

برچسب‌ها: