چهارشنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۸۸
تداوم بازداشت دانشجویان غیرقانونی است

با گذشت بيش از يک ماه از بازداشت تعدادی از دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک تهران، مقامات امنیتی و قضائی توضیح روشنی در مورد وضعیت آنها نمی دهند. این دانشجویان به دفن سربازان کشته شده در جنگ ايران و عراق در اين دانشگاه اعتراض کرده بودند و معتقدند که جمهوری اسلامی با دفن آنها در دانشگاه قصد سواستفاده از احساسات مذهبی مردم دارد، اما این اعتراض به زندانی شدن آنها منجر شده است.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی بر اساس گفته های خانواده های اين دانشجويان، مطلع شده است که به جز يک و يا دو تماس تلفنی کوتاه، آنها تماس دیگری با فرزندانشان نداشته اند و روشن نیست دانشجویان زندانی در چه شرایطی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوين به سر می برند.

علاوه بر دانشجویانی که در اعتراض به دفن شهدای جنگ دستگیر شده اند، تعداد دیگری نیز به دلیل فعالیت های دانشجویی روانه زندان شده اند. گفته می شود دانشجویانی که در اعتراض به دفن شهدای جنگ زندانی شده اند اینک در خصوص فعالیت های دانشجویی خود در داخل دانشگاه ها مورد بازجویی قرار گرفته اند. اسامی این دانشجويان عبارتند از: عباس حکیم زاده، مهدی مشايخی، نريمان مصطفوی، احمد قصابان، مجيد توکلی، کوروش دانشيار، حسين ترکاشوند، اسماعيل سلمانپور، یاسر ترکمن، ساناز الهیاری، احمد پورعبداله، بهمن خدادادی، علیرضا داودی، حسین سرشومی، ارسلان صادقی و شبنم مدد زاده

آنچه مسلم است، مقامات امنیتی و قضائی بر خلاف قوانين جمهوری اسلامی ايران و نیز تعهدات بين المللی در قبال کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی، عمل کرده اند و علاوه بر بازداشت های غیرقانونی، اجازه دسترسی دانشجویان دربند به وکيل مدافع و همچنين امکان ملاقات با خانواده هايشان را از آنها سلب کرده اند.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ضمن تلاش های پیگیر در مجامع داخلی و بین المللی در خصوص وضعیت دانشجویان زندانی، از مقامات قضائی جمهوری اسلامی می خواهد هر چه سریعتر مقدمات آزادی دانشجویان دربند را فراهم نماید.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
تهران 12 فروردین 1388

برچسب‌ها: