چهارشنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۸۵
اعتراض به دستگیری های گسترده در روز جهانی زبان مادری
روز گذشته در جریان تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف استانهای شمالغرب کشور به مناسبت روز جهانی زبان مادری، تعدادی از فعالان سیاسی، فرهنگی و حقوق بشری دستگیر و زندانی شده اند.

بنا بر گزارش های رسیده به کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در زنجان سعید متین پور فعال حقوق بشر و نویسنده دستگیر شده است. همچنین در این شهر، تعدادی دانشجو به نام های مرتضی مرادی، کريم جليلي، داود نعمتی، رحمت الله بياض تبار و الناز نعمتی در بین دستگیر شدگان هستند.

در شهر میاندوآب واقع در استان آذربایجان غربی نیز دو دانشجو به نام های مهدي هاتفي بيگلري و جعفر حق نظری دستگیر شده اند. این در حالی است که هفته گذشته نیز 4 دانشجو به نامهای بهزاد خورشید زاده ٬ پرویز سلطانی، بهنام نورمحمدی و قهرمان سلطانی در شبستر دستگیر شده بودند.

این دستگیری ها در بعضی مواقع با ضرب و شتم و تفتیش منزل دستگیرشدگان همراه بوده است. بر اساس گزارش های شاهدان عینی ده ها تن در شهرهای مختلف استانهای شمالغرب دستگیر شده اند.

اسامی تعدادی از دستگیر شدگان به این شرح است: حسن ارک، اسماعیل جوادی ، احمد قریشی، ابوالفضل آلیلو، علیرضا متین پور، حسین رحمتی ، علی رحمتی، ناصر رحمتی، امیر نصیری، جلیل غنی لو، بهنام نورمحمدی.

مردم ناراضی تنها به خاطر حق مصرح شان در قانون اساسی دست به اعتراض زده اند و ضرب و شتم و دستگیری آنها خلاف قانون است. از این رو، کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی خواهان آزادی کلیه بازداشت شدگان است.


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی،
komitedefa@gmail.com
تهران، سوم اسفند ماه 1385