جمعه، خرداد ۱۲، ۱۳۸۵
شكنجه زندانيان، تداوم دستگيري ها و اعتصاب غذاي دستگير شدگان در آذربايجان
واحد اطلاع رساني کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
شماره 199
بنا بر گزارش منابع موثق از آذربايجان و تهران، دستگيري فعالان سياسي فرهنگي آذربايجان در نقاط مختلف كشور ادامه دارد و وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران با همكاري نيروي انتظامی در برنامه و اقدامي مشترك عده زيادي را در روزهاي اخير بازداشت كرده اند.
روز گذشته پنج شنبه 11 خرداد، در شهرستان مشگین شهر (خیاو ) تعداد زيادي از جمله افراد زیر بازداشت شدند: اسد یعقوبی ، ایرج موذن زاده ، جلیل مقدسی و فرهاد سرونازی.
در شهرمرند نیز ماموران اداره اطلاعات، داوود شیردل يكي از فعالان سیاسی در اين شهر را پس از بازرسي منزل و ظبط اسناد و لوازم شخصي وي دستگير كرده اند.
در همين حال روز پنج شنبه در اردبيل 4 نفر از فعالان سياسي فرهنگی به نام های محمد یوسفی، ساسان صحافی، اکبر قربانی و آراز غفارزاده توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شدند. خبرهاي تاييد شده حاكي است كه تا به حال بيش از 1100 نفر در اردبیل دستگیر شده اند که از این تعداد حدود 40 نفر خانم بوده اند.
از زندان اردبیل خبر رسیده است که بیش از ۵۰ نفر از بازداشت شدگان، از روز یکشنبه هفتم خرداد اقدام به اعتصاب غذا کرده اند. قیصر نژاد رئیس زندان در واكنشي به اين اعتصاب غذا دستور داده است تا موهای کلیه زندانیان از ته تراشیده و به سلولهای انفرادی منتقل شوند.
در روز چهارشنبه در تبريز نيز ابراهیم رشیدی از فعالان اجتماعی ارومیه توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز دستگیر شد.
تعدادي از آزاد شدگان از زندان هاي تبریز خبر از بازداشت نزديك به 500 نفر در زندان تبریز و بازداشتگاههای اداره های اطلاعاتی و امنیتی تبریز مي دهند. همچنين تعدادي از بازداشت شدگان در تبريز از جمله غلامرضا اماني، داود عظیم زاده، یاشار حکاک پور، علیرضا حقی، مجید پژوه فام،حامد یگانه پور، سعید بیدخت و سعید محمدی در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود دست به اعتصاب غذا زده اند و تا به حال مقامات امنيتي و قضايي هیچ اقدامی جهت رسیدگی به درخواست ایشان انجام نداده اند.
است كه تعداد قابل توجهي از دستگير شدگان از جمله در تبريز، اروميه و اردبيل به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته ان
خبر ديگري حاكي از آن د تا به آنچه عنوان مي كنند"ارتباط با محافل خارجي ضد انقلاب وابسته به انگليس و آمريكا" اعتراف كنند. طبق اظهارات خانواده هاي تعدادي از دستگير شدگان شناخته شده در آذربايجان،حامد یگانه پور دانشجوی مراغه ای که ناراحتی قلبی دارد به بند ویژه زندان که محل حبس اشرار است منتقل شده است. دیگر دانشجوی مراغه ای یاشار حکاک پور مراغی در بند مالی است و سه بازداشتی دیگر از مراغه به نامهای داود عظیم زاده (معلم) ، مجید پژوهی فام(استاد دانشگاه) و علی رضا حقی در قرنطینه زندان نگهداری می شوند. با اینکه به خانواده های ایشان اعلام شده است برای حکاک پور 20 میلیون و برای چهار نفر دیگر هر کدام 10 میلیون تومان وثیقه حاضر کنید اما هیچکدام از زندانیان هنوز به دادگاه برده نشده اند.
مقامات قضايي و امنيتي با قرار وثيقه اي كه منجر به آزادي بازداشت شدگان نمي شود آنها را در بازداشت نگه مي دارند. خبر دريافتي از شهر مغان در استان اردبيل حاكي از آن است كه يك زنداني به نام داوود مقامی پس از بازداشت در تظاهرات اعتراضي در مغان به زندان شهر پارس آباد منتقل شده بود و تحت شکنجه قرار گرفته است. گفته مي شود طحال وی از کار افتاده و دچار خونریزی شدید شده و به سختی تنفس مي كند. در حال حاضر داوود مقامی در بیمارستان مغان بستری شده و در وضعيت وخيمي به سر مي برد.
گفتنی است که دستگیری ها و مراجعه به منازل فعالان سیاسی فرهنگی در آذربایجان همچنان ادامه دارد.
تهران،۱۲ خرداد ۱۳۸۵ Email: