دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۵
دستگيری تعدادی از فعالان سياسی در آذربايجان
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵

اعتراض به دستگیری های جدید در آذربایجان

شماره ۱۸۵

خبرهاي دريافتی از آذربايجان شرقي حاكي است كه سه نفر از اهالی روستای ورگهان از توابع شهرستان اهر توسط اداره اطلاعات استان آذربایجان شرقی بازداشت شدند.


اين سه عبارتند از ، علیخان احمدی و محمد علی شهبازی و محمد صالح پور كه از هواداران حرکت ملی آذربایجان به شمار مي روند. بازداشت شدگان در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ابتدا از طریق شورای اسلامی روستا به اداره اطلاعات اهر فراخوانده شده و سپس از آنجا نیز به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده اند. هنوز از وضعيت اين افراد خبري در دست نيست.


گفتني است، روند دستگيري و بازداشت فعالان سياسي و فرهنگي در آذربايجان بيش از پيش شدت گرفته و عده زيادي در طي ماههاي گذشته روانه زندانها شده اند.


پيش از اين، در نيمه شب پنجشنبه 17 فروردين ماه امسال، مصطفی عوض پور به همراه دو برادر دیگرش مرتضی ( دانش آموز دوره دبیرستان) و محمدرضا (14 ساله و دانش آموز دوره راهنمایی) در منزل شان دستگیر و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند. مرتضی در روز يكشنبه 20 فروردين در دادگاه انقلاب تبرئه و آزاد مي شود، همچنين محمدرضا بعد از 13 روز بازداشت و بازجوئي در 29 فروردين آزاد مي شود، اما مصطفی عوض پور اما به رغم گذشت يك ماه از زمان بازداشت همچنان تحت بازجویی قرار دارد.


منزل برادران عوض پور بدون حكم قضائي مورد بازرسي قرار گرفته و ماموران امنيتي در هنگام ورود به منزل به همسايه هاي عوض پور گفته اند پسر اين خانواده فردي را با چاقو مجروح كرده است.


متاسفانه ماموران اطلاعاتي امنيتي در هنگام دستگيري فعالان سياسي، فرهنگي و دانشجويي، اتهاماتي نظير قاچاق ، قتل، تخلفات اجتماعي و اتهاماتي از اين قبيل را وارد مي كنند تا بدين وسيله آنها را نزد شاهدان عيني تخريب كنند و از طرفي مقاومت شان را بشكنند.


همچنين 22 روز از بازداشت مهندس صالح ملاعباسی می گذرد ولي خانواده وي در بي خبري به سر مي برد.. صالح ملاعباسی در روز 28 فروردين امسال در شهرستان اهر دستگير و دو روز بعد به اداره اطلاعات تبريز منتقل شد.


كميته دانشجوئي دفاع از زندانيان سياسي با ابراز نگراني از روند دستگيري و بازداشت ها در آذربايجان از مقامات جمهوري اسلامي ايران مي خواهد اين روند را متوقف كنند. فعاليت سياسي در هر نقطه اي از كشور براي هر فردي آزاد است و هيچ مقام و نهادي حق برخورد غير قانوني و غير انساني با فعالان سياسي و فرهنگي را ندارد.


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

تهران، دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵

komitedefa@gmail.com