دوشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۸۹
تلاش برای افزایش سرکوب زندانیان سیاسی
حسن زارع‌زاده اردشیر: اگرچه رفتارهای غیر انسانی و نادرست با زندانیان، تحت فشار قرار دادن آن‌ها و نیز نبود امکانات رفاهی و خدماتی مناسب در زندان‌ها همواره مورد بحث و اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشر قرار دارد، اما حجم گسترده‌ی فشارها بر زندانیان سیاسی از قبیل موارد یاد شده، و نیز تبعید زندانیان سیاسی به‌زندان های دیگر در روزها و هفته‌های گذشته نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. در چندروز گذشته، انتشار اخباری درباره‌ی وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران، موجب شد تا بار دیگر، توجه بسیاری از مردم، به‌شرایط غیربهداشتی و طاقت‌فرسای زندان‌ها جلب شود.

متن کامل و گزارش صوتی آن را از اینجا مشاهده کنید
تشدید بیماری زهرا جباری در زندان و ملاقات بی نتیجه او با دادستان

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاس: زهرا جباری، زندانی سیاسی، که در اردیبهشت ماه گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است و بر اثر تشدید روماتیسم، از وضعیت فیزیکی مناسبی برخوردار نیست با دادستان تهران ملاقات کرد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، صبح روز گذشته در دادسرای واقع در زندان اوین، جعفری دولت آبادی، دادستان تهران که در پی وخامت حال زهرا جباری، با این زندانی ملاقات می کرد، در خصوص موافقت با مرخصی استعلاجی او گفت این تصمیم به نظر قاضی مقیسه، ریاست شعبه ۲۸ بستگی دارد. اما این امر با اعتراض شدید زهرا جباری روبرو شد، چرا که ریاست شعبه ۲۸ پیش از این موافقت با مرخصی را بسته به نظر دادستان دانسته بود.

در این دیدار پس از آن که زهرا جباری به حکم صادره برایش اعتراض کرد، دادستان دلیل صدور حکم مذکور را مسائل خانوادگی این زندانی عنوان کرد و گفت "حساسیت بر مسائل خانوادگی" دلیل صدور حکم چهار سال حبس تعزیری است.

زهرا جباری که از بازداشت شدگان روز قدس است، مادر فرزندی چهار ساله است و از روماتیسم حاد رنج می برد. از جمله داروهای مصرفی این زندانی گمنام کورتون می باشد که مصرف آن می بایست تحت نظر و مراقبت مداوم پزشک صورت پذیرد.

مسائل خانوادگی از جمله فعالیت بستگان و یا سابقه محکومیت در دهه شصت در بین اعضای خانواده، یکی از عناوینی ست که در طول یک سال گذشته احکام زندان با توجه به آن صادر شده است که بر خلاف اصل شخصی بودن جرم است.

جلوگیری از مداوای صهبا رضوانی، شهروند بهایی در زندان

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: صهبا رضوانی، شهروند بهایی زندانی که بیش از یک سال است در بازداشت موقت به سر می برد، با محدودیت استفاده از دارو روبرو شده و در آخرین انتقالش به بهداری مورد بد رفتاری و بی احترامی از سوی مسئولین بهداری زندان اوین واقع شده است.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، این زندانی بهایی که در سال گذشته از زندان سمنان به زندان اوین منتقل شده است هفته گذشته با وخیم شدن وضعیت جسمی و انتقالش به بهداری پس از برخورد نامناسب مسئول بهداری اوین، از مداوای وی به بهانه کمبود دارو خودداری شد.

این در حالی ست که پس از انتقال مجدد وی به بهداری، پزشک دیگری که در بهداری حضور داشته بر وجود دارو به مقدار کافی گواهی داده است.

تعویق دادگاه بدرالسادات مفیدی
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: با گذشت 6 ماه از بازداشت بدرالسادات مفیدی، روزنامه نگار و دبیر کانون صنفی روزنامه نگاران، صبح دیروز جهت برگزاری دادگاه و رسیدگی به اتهامات وی به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران منتقل شد. اَما بنا به در خواست دکتر محمد شریف، وکیل این روزنامه نگار، برگزاری جلسه دادرسی به دو روز دیگر موکول شد. بنا به گزارشات رسیده بدرالسادات مفیدی در شعبه 26 تقاضای تبدیل قرار بازداشت خود را ارائه کرده اما قاضی پیرعباس ریاست شعبه، پاسخ نهایی خود به این درخواست را به روز برگزاری دادگاه موکول کرده است.

سال گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران دنیاست. احمد زیدآبادی، ابوالفضل عابدینی نصر، مسعود باستانی، مسعود لواسانی ، روزنامه نگاران دیگری هستند که از وضعیت نا مناسب فیزیکی در زندان رنج می برند.
تایید حکم اعدام از طریق تیرباران برای دو شهروند کرد
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: حکم دوتن از شهروندان کرد به نامهای محمد امین آگوشی و احمدپولادخانی که از سوی دادگاه بدوی به اعدام به شیوه تیرباران محکوم شده بودند، پس از تایید در دیوان عالی کشور به اطلاع وکلای آنها رسید.

بنا به گزارش هرانا، حکم اعدام (از طریق تیرباران) برای دو زندانی سیاسی به نام های محمد امین آگوشی و احمد پولاد خانی که توسط دادگاه نظامی صادر شده بود پس از تائید دیوان عالی امروز به وکلای متهمان ابلاغ شد.

محمد امین آگوشی، معلم بازنشسته که به مدت 20 ماه است که در زندان ارومیه محبوس است در سال 86 بازداشت و از سوی دادگاه نظامی به اعدام از طریق تیرباران محکوم شده است. احمد پولادخانی نیز اهل پیرانشهر و در سال ۱۳۸۶ دستگیر شد و در ۱۲ آذر ۸۸ در دادگاه نظامی شهر ارومیه، به اتهام جاسوسی و عضویت و همکاری در حزب حیات کردستان - پژاک - به تیرباران محکوم شده است.
صدور یک سال حبس تعلیقی برای البرز زاهدی
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: البرز زاهدی دانشجوی سابق در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست یحیی پیر عباس به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش بامدادخبر، البرز زاهدی عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد که این حبس به مدت سه سال به حال تعلیق درآمده است.

دادگاه این فعال دانشجویی روز بیستم اردیبهشت‌ماه امسال در شعبه‌ی بیست‌و‌ششم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شده بود.

زاهدی، بیست‌وهشتم آبان‌ماه سال گذشته، به همراه شش عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در یک جلسه کتابخوانی بازداشت شد و مدت یک‌ماه را در سلول انفرادی بند 240 زندان اوین سپری کرد.
یکشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۸۹
ناپدید شدن دو دانشجوی دانشگاه تهران
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: نزدیک به چهار روز است که از ناپدید شدن امجد(هژیر) کردنژاد و جمال رحمتی دو تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می گذرد اما تا کنون اثری از آنها دیده نشده است.

پیگیری ها از سوی خانواده و دوستان این دو دانشجو که آخرین بار در حوالی میدان ولیعصر تهران روئیت شده اند بی نتیجه مانده است و با طولانی تر شدن مدت زمان بی خبری از آنها احتمال ربودنشان از طرف نهادهای امنیتی تقویت می یابد. این در حالی است که نهادهای امنیتی همچون وزارت اطلاعات و پلیس امنیت تا کنون مسئولیت بازداشت احتمالی آنها را بر عهده نگرفته و در این خصوص جواب روشنی ارائه نکرده است.

قابل ذکر است که امجد کرد نژاد قبلا نیز چندین بار بازداشت شده و اخیرا هم در دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
نامه شبنم مددزاده برای شیرین علم هولی در روز تولدش

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: شبنم مددزاده فعال دانشجویی دربند و هم بندی شیرین علم هولی در سالگرد تولد شیرین نامه ای را نوشته است که در آن آخرین دیدار خود با شیرین را به تصویر می کشد. متن این نامه که در اختیار جرس قرار گرفته است به شرح زیر است.
متن کامل نامه شبنم مددزاده را از اینجا بخوانید

منصور اسانلو در زندان با اتهام جدیدی مواجه شد
کمیته دانشجی دفاع از زندانیان سیاسی: منصور اسانلو فعال کارگری و رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از گذشت چهار سال از حبس با اتهام جدیدی مواجهه شده و به سلول انفرادی سپاه جهت بازجویی منتقل شده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، پروانه اسانلو همسر منصور اسانلو، فعال کارگری که از مدت‌ها پیش در زندان رجایی شهر کرج در شرایط جسمی بسیار نامناسبی به سر می‌برد، گفت که همسرش از پنج روز پیش با اتهامی جدید تحت عنوان "ارتباط با گروه های معاند نظام" تحت بازجویی در سلول انفرادی سپاه قرار دارد و تحت فشارهای شدید روحی است.

وی تاکید کرد که همسرش این اتهام را نپذیرفته و گفت: " همسرم در بازجویی اعلام کرده که از دو سال پیش در زندان به سر می برد و چنین اتهامی کاملا بی اساس است. او تنها از وضعیت نابسامان و عدم پیگیری پزشکی مناسب سخن گفته و به وضعیت خود اعتراض داشت."

پروانه اسانلو همچنین ا ارائه نامه ای به دادستان خبر داد و افزود: "بارها و بارها در مورد مرخصی نامه نوشته ایم. خود ایشان و وکلای‌شان هم درخواست کرده‌اند اما حتی با یک روز مرخصی هم موافقت نشده است. در آخرین مورد، صبح دیروز در نامه ای که خطاب به دادستان نوشتم، در مورد این که ایشان را به بند انفرادی اطلاعات منتقل کرده‌اند درخواست مساعدت و پیگیری وضعیت همسرم و نیز تقاضای مرخصی برای ایشان را هم مطرح کردم. جای سوال است که بعد از چهارسال باید دوباره ایشان را به بند اطلاعات منتقل کنند و دوباره مورد بازجویی قرار بگیرند."

وی ادامه داد: "در این نامه همچنین موضوع کمیسیون پزشکی قانونی را به اطلاع دادستان رساندم چون این موضوع کاملا قابل پیگیری است و خود آقای اسانلو به من گفتند که نتیجه بررسی های کمیسیون این بوده که من باید از شرایط مناسب و ویژه استفاده کنم و درخواست کردم که خیلی فوری به وضعیت آقای اسانلو رسیدگی کنند که هنوز هم جوابی نگرفته‌ام."

همسر منصور اسانلو، همچنین از عدم امکان ملاقات و محرومیت او از حق مرخصی خبر داد و تاکید کرد: "مادر آقای اسانلو از زمستان گذشته موفق به ملاقات با پسر خود نشده بود و پس از درخواست های مکرر، امروز پس از ساعت ها بلاتکلیفی از اولین ساعات صبح موفق شدیم مدت کوتاهی ایشان را ملاقات کنیم. متوجه شدیم که حال مناسبی ندارد با این وجود وی برای این که ما نگران نشویم تاکید می کرد که حالم خوب است و مشکل خاصی نیست."

منصور اسانلو، رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، از اواخر اسفند ماه گذشته در بند پنج، معروف به متادون زندان رجایی شهر به سر می برد.

او که در آبان ماه سال ۱۳۸۶ با تایید شعبه ۱۴ دادگاه تجدید‌نظر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد از نوزدهم تیرماه ۱۳۸۶ تاکنون در زندان در شرایط بسیار خطرناک جسمی به سر می برد و در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۸۷ به زندان رجایی شهر منتقل شد.

اسانلو دچار بیماری شدید چشمی است و به خاطر عمل باز قلب که چند سال پیش انجام داده، باید به طور مداوم تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. مدتی پیش به دلیل وخامت وضعیت جسمی منصور اسانلو مسئولان زندان رجایی شهر او را با دست بند و پابند به کمیسیون پزشکی قانونی منتقل کردند. این کمیسیون با حضور ۵ پزشک متخصص تشکیل جلسه داده و اسانلو را تحت معاینات پزشکی قرار داد و با توجه به وخامت شرایط جسمی برای دومین بار دستور عدم تحمل کیفری برای وی صادر کرد ولی مقامات قضایی با آن مخالفت کردند.
علت بازداشت برادر کیانوش آسا: نوشتن نامه به لاریجانی
کامران آسا برادر شهید کیانوش آسا در حالی که قصد داشت به منظور مراجعه به دفتر ریاست قوه قضائیه و نیز دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی به تهران برود توسط نیروهای امنیتی و به دلایل نامعلومی بازداشت شده و هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می برد.

کامران آسا از روز دوشنبه مورخ ۱۰ خرداد توسط نیروهای اطلاعاتی در کرمانشاه بازداشت شده است.

به گزارش دانشجونیوز، کامران آسا برادر شهید کیانوش آسا در حالی که قصد داشت به منظور مراجعه به دفتر ریاست قوه قضائیه و نیز دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی به تهران برود توسط نیروهای امنیتی و به دلایل نامعلومی بازداشت شده و هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به سر می برد.

بنابه گفته نزدیکان کامران وی حامل نامه ای از طرف خانواده خود به برادران لاریجانی بوده است که به صورت غیرمنتظره ای و در منزل شخصی اش دستگیر می شود.

وی پیش تر و پس از برگزاری مراسم 16 آذر در دانشگاه علم و صنعت بازداشت شده و پس از مدتی با قرار کفالت آزاد شده بود. به نظر می رسد که علت اصلی بازداشت مجدد وی تقریر نامه ای سرگشاده به علی لاریجانی و طرح برخی درخواست ها از طرف خانواده اش بوده است. در همین زمینه هفته گذشته دو تن دیگر از فعالین مدنی کرمانشاه به نام های اشکان مسیبیان و حمیدرضا مسیبیان بازداشت شدند.

همچنین دانشجویان علم و صنعت در پیامی به دانشجونیوز هر گونه دخالت کامران آسا در برگزاری مراسم سالگرد شهید کیانوش آسا را رد کرده اند. روز سه شنبه هفته گذشته صدها تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و علی رغم فضای به شدت امنیتی حاکم، در مراسم بزرگداشت کیانوش آسا شرکت کرده بودند.
همزمان با تلاش برای دستگيری صبا واصفی؛ تصادف و بيش از ۷۲ ساعت در کما
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: صبا واصفی فعال جوان حوزه حقوق بشر و جنبش زنان روز سه شنبه هنگامی که برای پيگيری پرونده ای عازم شهريار شده بود با يک موتور تصادف کرد و دچار اختلال در هوشياری و متعاقبا به حالت کما رفت. روز دوشنبه نیز ماموران امنيتی با مراجعه به منزل پدر صبا واصفی به جستجوی منزل پرداختند و برخی از وسايل شخصی وی را ضبط کردند.

يک منبع موثق در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران تاييد کرد که صبا واصفی فعال جوان حوزه حقوق بشر و جنبش زنان روز سه شنبه هنگامی که برای پيگيری پرونده اعدام عازم شهريارشده بود با يک موتور تصادف کرد که بر اثر ضربه ناشی از تصادم و اصابت سرش به جسم سخت در کنار جاده دچار اختلال در هوشياری شد و به حالت کمارفت. طی ۷۲ ساعت گذشته او به صورت کامل درکما بود و پزشکان گفتند که اين حالت ممکن از يک ساعت تا يک سال طول بکشد. پزشکان همچنين گفتند که خوشبختانه وی دچار ضربه مغزی نشده است.

اين درحالی است که ماموران امنيتی روز دوشنبه با مراجعه به منزل پدر صبا واصفی به جستجوی منزل پرداختند و در پی دستگيری وی بودند. در پی اين مراجعه برخی از وسايل شخصی خانم واصفی از جمله دفتر يادداشت های شخصی، دفترچه تلفن و کتابها و جزوات درسی او توسط مامورين ضبط شد. او پيش از اين چندين بار احضار شده بود و چندين بار مقامات امنيتی به صورت تلفنی به وی در مورد ادامه فعاليت های حقوق بشری هشدار داده بودند.

منبع ياد شده همچنين به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که مامورين امنيتی همچنين پروژهای تحقيقاتی مرکز تحقيقات را که خانم واصفی به مدت سه سال روی آن کار می کرد با خود بردند. نسخه ای که از منزل وی توسط ماموران ضبط شده نسخه نهايی ايی است که برای تصحيح وپس از آن انتشار برای وی ارسال شده بود. وی محقق مرکز تحقيقات دانشگاه تربيت مدرس بود و تحقيق يادشده نسخه خطی ای بود که خانم واصفی مصحح آن بود.

مراجعه مامورين امنيتی به خانه وی درحالی صورت گرفت که خانواده وی نيز از او خبرنداشتند. با اين حال تلاش خانواده وی برای يافتن وی که همان روز صبح تصادف کرده بود صبح روز بعد به نتيجه رسيد مادرو خانواده خانم واصفی به دليل شوک وارد شده نسبت به اين تصادف و عدم هوشياری فرزندنشان نيز از وضعيت روحی بسياربدی برخورداراست. آنها اميدوارهستند که وی بتواند به هوش بيايد و از حالت کوما که می تواند خطرات جدی را برای وی به همراه بياورد خارج شود.
جمعه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۹
عباس روخنده اعتصاب غذای خود را شکست

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: عباس روخنده یکی از زندانیان سیاسی کرد در مریوان است که در اعتراض به وضعیت نامعلوم و بلا تکلیفی خود از 30 روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود و به علت آسیب دیگی ناشی از اعتصاب غذای طولانی مدت از ناحیه کلیه اعتصاب خود را شکست.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: عباس روخنده یکی از زندانیان سیاسی کرد در مریوان است که در اعتراض به وضعیت نامعلوم و بلا تکلیفی خود از 30 روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود و به علت آسیب دیگی ناشی از اعتصاب غذای طولانی مدت از ناحیه کلیه اعتصاب خود را شکست.

به گزارش آژانس خبری موکریان این زندانی سیاسی که متهم به همکاری و ارتباط با یکی از احزاب کرد می باشد، هم اکنون در زندان مریوان نگهداری می شود که در بلاتکلیفی به سر می برد.

از یک ماه پیش عباس روخنده در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی گفته شده است مبادرت به اعتصاب غذا نمود اما چون از ناحیه کلیه دچار آسیب دیدگی جدی شده و سلامت وی مورد تهدید قرار گرفته است، دیروز به اعتصای غذای خود پایان داد.

منزل پدری عابد توانچه در معرض مصادره

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: عابد توانچه از فعالین دانشجویی طیف چپ و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر است که چندی پیش با سپردن سند منزل پدریش به عنوان وثیقه از زندان آزاد شد. اما پس از آنکه در دادگاه انقلاب اراک به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، از معرفی خود به قسمت اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک ممانعت ورزید که هم اکنون منزل پدری وی در معرض مصادره قرار گرفته است.

به گزارش دانشجو نیوز، دادگاه انقلاب اسلامی اراک قصد دارد تا بدون ابلاغ حکم مذکور به توانچه و وکیل وی، حکم را به صورتی غیر قانونی به اجرا در آورد.

پیش ازاین نیز ماموران اداره اطلاعات اراک چند بار برای دستگیری وی به منزل پدریش یورش برده اما موفق به باداشت او نشده بودند. این ماموران تهدید کرده بودند که در صورت عدم مراجعه وی به دادگاه انقلاب منزل گرو گذاشته شده را پلمپ خواهند کرد.

قاضی پرونده در اقدامی کاملاً غیرقانونی حکم یک سال حبس تعزیری این فعال دانشجویی را بدون ارسال به دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم به بخش اجرای احکام دادگستری فرستاد. در پی این اقدام غیر قانونی بلافاصله شکایتی از قاضی عمران عزیزی _ قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب _ به دلیل تخلفات گسترده از قانون توسط دکتر زرافشان تنظیم و پرونده قاضی به دادگاه انتظامی قضات فرستاده شد و در دادسرای انتظامی قضات ثبت شده است. اما با فشار اطلاعات شهرستان اراک، دادستانی این شهر حکم را تأیید یافته تلقی نموده و به شدت بر اجرای آن پافشاری می کند.

عدم توقف اجرای حکم قضایی پرونده ای که قاضی آن خود به اتهام نقض قانون در روند صدور حکم تحت پیگرد قضایی دادسرای انتظامی قضات است جرم دیگری است که مجموعه دادگاه انقلاب روی آن پافشاری می کند. طی این حکم به وثیقه گذار عابد توانچه تا 16 روز دیگر فرصت داده شده است تا او را به اجرای احکام دادگستر تحویل دهد. طی این حکم درصورت عدم مراجعه این فعال دانشجوی به زندان خانه ی پدری وی به نفع دولت مصادره خواهد شد.

دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران با خانواده‌های مفيدی، نظرآهاری و هدايت

کمیته گزارشگران حقوق بشر: روز پنج شنبه، سیزدهم خرداد ۱۳۸۹، جمعی از روزنامه نگاران، به مناسبت روز مادر با خانواده های روزنامه نگاران در بند، بدرالسادات مفيدی، شيوا نظرآهاری و بهاره هدايت دیدار داشتد.

جمع مزبور ابتدا به دیدار خانواده بدرالسادات مفيدی، دبير «انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران» رفتند تا ضمن قدردانی از تلاش‌های وی روز مادر را به همسر و فرزندان این روزنامه‌نگار در بند تبریک گفته و لحظاتی را در کنار آنها به سر برند.

این روزنامه‌نگاران سپس به منزل مادر و پدر بهاره هدايت، عضو زنداني شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت رفته و دقایقی را با مادر بهاره هدايت همراهی نمودند. آنها همچنين در این ديدار با قدردانی از همراهی‌های دانشجويان با روزنامه‌نگاران، آزادی همه فعالان دانشجويی كه هم‌اكنون در زندان هستند را خواستار شدند.

ایشان سپس به منزل پدر و مادر شيوا نظرآهاری، وب‌نگار زنداني رفتند تا اين روز را به مادر وی نيز تبريك بگويند.

لطف‌الله ميثمی، مديرمسوول نشريه «چشم‌انداز ايران»، بهروز گرانپايه، عليرضا رجايي و اسماعيل علوي از مديران «انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران»، سوسن شريعتی و محمد توسلی كه مقالات آنان در بسياری از روزنامه ها منتشر شده است، با حضور خود در جمع روزنامه نگاران ايرانی، بر خواسته‌های آنان مبني بر فك پلمپ دفتر «انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران» به عنوان تنها نهاد صنفي مورد اعتماد روزنامه‌نگاران ايران و آزادي همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، تأكيد كردند.

گفتنی‌ست که همسران بدرالسادات مفيدی و مسعود باستانی (روزنامه‌نگاري كه دوران محكوميت خود را در زندان می‌گذراند) نیز گروه روزنامه نگاران را همراهي و در ديدار با خانواده زندانيان، از تلاش هاي همسران و مادران زندانيان سياسی و عقيدتی قدردانی كردند.

در حال حاضر تعداد بسياري از روزنامه نگاران و وب‌نگاران ايرانی در زندان بوده و يا با توديع وثيقه‌های سنگين منتظر برگزاری دادگاه هستند.

مادرسهراب اعرابی : از خون پسرم به شرط آزادی زندانیان سیاسی می گذرم

آمنه فهیمی مادر سهراب اعرابی از کشته شدگان پس از انتخابات سال گذشته به "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" گفت که از خون پسرش به شرط آزادی زندانیان سیاسی می گذرد.

آمنه خاتون (پروین) فهیمی مادر سهراب اعرابی از کشته شدگان پس از انتخابات سال گذشته با اشاره ضمنی به تهدیدمقامات امنیتی برای عدم برگزاری مراسم سالگرد برای پسرش گفت: « غم از دست دادن سهراب و سهراب ها غمی جانکاه و فراموش نشدنی است از همه ی جوانانی که شجاعانه ایستاده اند تا نام سهراب ها در غبار زمان از بین نرود صمیمانه تشکر می کنم و در حالی که ماموران امنیتی به در خانه ی من مراجعه کردند و گفته اند مبادا اغفال شوم و در سالروز شهادت فرزند نازنینم از منزل بیرون بیایم و سخنرانی کنم به ان ها می گویم من از خون پسرم تنها به شرط آزادی بی قید وشرط زندانیان سیاسی می گذرم. »

وی افزود که «سهراب را به جرم صلح طلبی عشق و ازادی از دست دادم بگذارید فرزندان دیگر این سرزمین زنده بمانند و زندگی کنند.» خانم فهیمی در ادامه شعری را به همین مناسبت اضافه کرد: «ارغوانم ارغوانم !لاله ام در غمت خون می چکد از ناله ام هر کجا مشتی گره شد مشت من زخمی هر تازیانه پشت من هر کجا فریاد آزادی منم من درین فریادها دم می زنم »

پنجشنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۸۹
عفو رهبری ماهیت خودسرانه بودن دادرسی ها را نشان می دهد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که گر چه حکم رهبری ایران سیدعلی خامنه ای مبنی بر عفو ۸۱ تن از زندانیان سیاسی و آزادی زندانیان بیگناه قدمی مثبت است ولی در حقیقت چنین رفتاری به آشکارا اعتراف واضح به دادرسی غیرعادلانه و ماهیت سیاسی دادگاه های پس از انتخابات است و کمپین همچنان خواستار آزادی فوری نزدیک به ۴۵۰ تن از دیگر زندانیان که تنها به خاطر افکار و عقاید شان در زندانهای جمهوری اسلامی حبس شده اند میباشد.

اعلام عفو خامنه ای درحالی مطرح می شود که دستگیری فعالان سیاسی و مطبوعاتی ایران همچنان ادامه دارد. هویت افراد مورد عفو گرفته هنوز اعلام نشده است.

آرون رودز سخنگوی کمپین بین المللی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران دراین زمینه گفت: “عفو رهبری نشان دهنده این است که افراد یاد شده جرمی مرتکب نشده و زندانیان سیاسی که در شرایط مشابه مورد دادرسی قرارگرفته اند همچنان از دادرسی های غیر عادلانه برخورداربوده اند باید آزاد شوند.” رودز افزود: “درغیراین صورت چنین فرمان عفوی به عنوان یک بازی سیاسی برای فرار از انتقادات گسترده و صریح محافل داخلی و بین المللی به دلیل سرکوب سیاسی شدید که همچنان ادامه دارد تلقی میشود.”

کمپین گزارش های مختلفی از زندانیان دریافت کرده اند که برای درخواست”عفو رهبری” تحت فشار قرارگرفته اند. در یکی از موارد محمد نوری زاد کارگردان و فیلمساز زندانی هنگامی که از درخواست برای دریافت عفو رهبری خودداری کرد روز ۲۸ اردیبهشت مورد ضرب و شتم مامورین در زندان اوین قرارگرفت.

نوری زاد پیش از این یکی از پیروان رهبر ایران به شمار می رفت اما بعد از سرکوب انتخابات سال گذشته تبدیل به یک منتقدشد. او چندین نامه سرگشاده به حامنه ای نوشت وپس از آن دستگیر شد و به خاطر نوشته هایش دادگاهی شد. او به سه سال ونیم زندان و۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است. بسیاری از زندانیان از درخواست برای عفورهبری به این دلیل که می گویند جرمی مرتکب نشده اند خودداری کرده اند.

برطبق گفته های قوه قضاییه ایران دادرسی و صدور حکم ۲۵۰ تن از دستگیر شدگان پس از انتخابات به پایان رسیده است. کمپین معتقد است که همچنان حداقل ۲۰۰ تن از زندانیان سیاسی یا بازداشت موقت هستند ویا دادرسی آنها به پایان نرسیده است. تنها سه قاضی به نام های ابوالقاسم صلواتی، محمدمقیسه و پیرعباسی مسوولیت دادرسی پرونده های بعد از انتخابات را به عهده داشته اند.

کمپین از مقامات قوه قضاییه ایران می خواهد که همه زندانیان پس از انتخابات را که تنها به دلیل عقاید واعتقاداتشان تحت تعقیب قرارگرفتند را آزاد کنند. کمپین معتقد است که این زندانیان هیچ جرمی مرتکب نشده اند و از همان ابتدا نیز نباید تحت تعقیب قرارگرفته و یا دستگیر می شدند.

رودز دراین زمینه گفت: ” الان زمان آن فرارسیده است که افرادی که دستگیری ها و محاکمات با انگیزه سیاسی را صحنه آرایی کردند پاسخگو ومسوول نگاهداشت.”

کمپین معتقد است که سه قاضی مسوول در محاکمات معترضان و تظاهرکنندگان ن پس از انتخابات باید از خدمت تعلیق شوند و همه پرونده هایی که مورد قضاوت آنها قرارگرفته توسط قضات مستقل مورد دریک روند قضایی قانونی و متناسب مورد بازبینی مجدد قرارگیرد.

چندین تن از وکلای حقوق بشر به کمپین گفتند که موکلانشان هیچگاه فرصت مناسب برای دفاع از خودشان را پیدا نکردند و رای دادگاه تحت نفوذ دستگاه های امنیتی صادر شده است.

به علاوه درچند ماه گذشته زندانیان سیاسی با وثیقه های غیرمعمول وسنگین(حتی تا ۸۰۰ میلیون تومان) از زندان آزاد شده و برخی از آنها از سفرهای خانوادگی و یا حرفه ای به خارج از کشور ممنوع شده اند. وثیقه های یاد شده به عنوان وسیله ای برای ساکت کردن آنانی که آزاد شده اند مورد استفاده قرار گرفته است.

چندین تن از زندانیان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که بازجویان آنها مرتبا با آنها تماس می گیرند و از آنها می خواهند که در مکان های عمومی حاضر نشوند ودرغیراین صورت بار دیگر بازداشت خواهند شد. قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی باید به این رفتارهای غیرقانونی علیه زندانیان سابق خاتمه بدهند و تعقیب ومراقبت و کنترل زندگی فعالان سیاسی و روزنامه نگاران ومدافعان حقوق بشر را متوقف کنند.

رودزگفت: “اگر قرارباشند زندانیانی که آزاد می شوند دربیرون از زندان مورد آزارواذیت و کنترل قرارگیرند که دیگر نمی توان گفت آنها واقعا آزادهستند.”
دادگاه کوهیار گودرزی برگزار شد
جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کوهیار گودرزی، پس از بیش از ۱۶۰ روز بازداشت در زندان اوین، صبح دیروز برگزار شد.

دادگاه کوهیار گودرزی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، صبح دیروز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مینا جعفری وکیل کوهیار گودرزی روند دادگاه را خوب توصیف کرد و با اشاره به این که در خصوص اتهام محاربه، در قرار مجرمیت کوهیار گودرزی منع تعقیب صادر شده است، اتهامات موکل خود در کیفرخواست صادر شده را بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق همکاری موثر با سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمع آوری و انتشار اخبار جهت دار علیه نظام و انتقال این اخبار به عناصر سازمان تروریستی مستقر در خارج از کشور و مصاحبه با رسانه ‌های بیگانه و نیز انتشار مقاله در سایت ‌ها» عنوان کرد.

وکیل این فعال حقوق بشر ادامه داد: «مصاحبه‌های کوهیار گودرزی که در پی بازداشت فعالان حقوق بشر و اعضای کمیته انجام داده و مطالبی که در سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر منتشر کرده بود نیز مبنای برخی اتهامات او قرار گرفته است.»

او با اشاره به این که مسئولان دادگاه از حضور مادر کوهیار گودرزی در دادگاه فرزندش ممانعت به عمل آورده ‌اند گفت: «در حال حاضر با توجه به این که شش ماه از بازداشت کوهیار گودرزی گذشته است و با در نظر گرفتن این موضوع که او سابقه کیفری ندارد، درخواست آزادی مشروط را برای وی ارائه خواهیم کرد و امیدواریم که با تودیع وثیقه تعیین شده شاهد آزادی او باشیم.»

وکیل کوهیار گودرزی همچنین با اشاره به دفاعیات خود در دادگاه امروز گفت: «من با رد هر گونه وابستگی موکلم و همینطور کمیته گزارشگران حقوق بشر به گروه‌های سیاسی، مرامنامه کمیته گزارشگران حقوق بشر و نیز بیانیه‌های استقلال این کمیته را تقدیم قاضی شعبه کردم و تاکید کردم که کمیته، از بدو تاسیس خود تا کنون رویکرد دفاع از حقوق بشر را حفظ کرده است و این موضوع در مرامنامه کمیته گزارشگران حقوق بشر هم وجود دارد.»

مینا جعفری همچنین وضعیت جسمی کوهیار را بعد از اعتصاب غذا نامناسب توصیف کرد و گفت در دادگاه امروز او سرفه‌های شدیدی می کرد اما وضعیت روحی مناسبی داشت.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر هم اکنون بیش از ۱۶۰ روز است که در زندان اوین در بازداشت به سر می برد. او هفته گذشته در اعتراض به عمل کرد رئیس بند ۳۵۰ زندان اوین، به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. در نهایت پس از دست‌یابی به چهار خواسته‌ی خود، اعتصاب غذا را شکست. این درحالی است که به گفته مادر و وکیلش از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست.

شیوا نظرآهاری، دیگر عضو کمیته نیز پس از گذشت ۱۶۰ روز، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. این درحالی است که از خردادماه سال گذشته، بیش از ۹ ماه را در زندان اوین گذرانده که نزدیک به ۱۰۰ روز آن، در سلول انفرادی بوده است. نظرآهاری، در اول مهرماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده و در ۲۹ آذر برای دومین بار در سال گذشته بازداشت شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید کلانکی، دیگر عضو کمیته نیز روز سه شنبه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شد. افروز مغزی وکیل این فعال حقوق بشر با حضور در دادگاه، به ارائه لایحه دفاعی پرداخت. اتهامات کلانکی، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» عنوان شد.
شبنم مددزاده در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس و تبعید به زندان رجائی شهر کرج محکوم شد


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی : روز گذشته ۱۲ خرداد، شبنم مددزاده، نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران پس از گذشت یک سال و 5 ماه بازداشت

در زندان اوین سرانجام به 5 سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، این فعال دانشجویی که از اول اسفند 1387 در زندان به سر می برد، به همراه برادرش فرزاد از سوی دادگاه تجدید نظر به 5 سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد. این دو حکم، بدون اخذ دفاعیات و حضور وکیل مدافع در دادگاه تجدید نظر تایید شده اند. شبنم مددزاده در طی بازداشت، برای پذیرفتن اتهام ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق تحت شکنجه های روحی و فیزیکی شدیدی قرار گرفته است.

حکم دادگاه بدوی برای شبنم و فرزاد ۵ سال زندان و تبعید به زندان رجائی شهر بود که در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۸۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی محمد مقیسه صادر شد.

محمد اولیایی فرد وکیل مدافع شبنم و فرزاد مددزاده که سعی در تبرئه موکلین خود داشت اکنون در بازداشت غیرقانونی به سر می برد. و به همین دلیل شعبه 54 دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی موحدی نیا با سلب حق داشتن وکیل از شبنم و فرزاد ، روز گذشته حکم آنها را قطعی اعلام کرد.

در اردیبهشت ماه سال 1388 بازپرس شعبه 3 امنیت قرار آزادی ایشان را در قبال تودیع کفالت صادر نمود. اما حسن دهنوی معروف به قاضی حداد شخصا مانع از آزادی وی شد تا به قول خود شبنم را تادیب نماید.

شبنم که از اسفند ماه 1387 همراه با برادرش فرزاد مددزاده در بازداشت موقت به سر می برد، از طرف بازجویان خود به شدت شکنجه می شد و برای آنکه این دو را ودار به اعترافات ساختگی نمایند در مقابل چشمان شبنم برادرش را تا حد مرگ شکنجه می دادند و بالعکس برای فرزاد مددزاده هم چنین صحنه های طاقت فرسا را ایجاد می کردند.

هدف اصلی از مطرح کردن فعالان دانشجویی در قالب هوادار سازمان مجاهدین خلق ایجاد فضای رعب وخفقان در نهادهای دانشجویی و سرکوب بیشتر به منظور تحمیل کردن فضای رکود در فعالیتهای دانشجویی بوده است که مدتهاست از سوی مامورین وزارت اطلاعات به عنوان یک سیاست اعمال می شود .

شبنم مددزاده که از فعالین خوشنام و با سابقه در دانشگاه تربیت معلم و همچنین دفتر تحکیم بود از این ستاریو سازی ها در امان نماند و پس از خرداد ماه سال 1387 که عرصه اعتراضات دانشجویی بود، وی نیز مورد کینه توزی نهادهای امنیتی واقع شد.

در تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه تربیت معلم به منظور برآورده کردن مطالبات دانشجویی، که شبنم نقش مهمی در ان داشت، با پایداری دانشجویان این اعتراضات به پیروزی نسبی رسید. اما متاسفانه مسئولین دانشگاه تربیت معلم و وزارت علوم که در مذاکرات با دانشجویان مشکلات و مطالبات دانشجویان را به جا دانسته بودند و وعده تحقق خواسته های دانشجویان را داده بودند، به جای آنکه برای رفع مشکلات تلاش کنند، به سرکوب معترضین اقدام کردند. شبنم مددزاده به حکم آنکه عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و همچنین از اعضای هسته مرکزی تحصن بود از سوی حراست دانشگاه زیر نطر بود تا اینکه در تاریخ مذکور و با هماهنگی جعفر سالمی مدیر کل حراست دانشگاه تربیت معلم با نهادهای امنیتی بازذاشت شد.

آنها درحین بازجویی توسط شخصی به نام سید حسن، که از طرف علوی ( کارشناس پرونده) ماموریت شکنجه وی و برادرش را داشت، به شدت مورد آزار و شکنجه قرار گرفته بودند.

پس از اتمام بازجوی ها و تکمیل پرونده، 6 بار جلسه محاکمه شبنم مددزاده و برادرش را به تعویق انداختند تا مدت زمان بازداشت آنها طولانی تر شده و سختی های بیشتری را متحمل شوند.

این در حالی است که خانواده شبنم در این مدت طولانی به سهم خود فشارهای روحی شدیدی را تجربه کرده اند. تا آنجا که عبدالعلی مددزاده پدر شبنم وفرزاد بینایی یکی از چشمان خود را در اثر شنیدن احکام سنگین برای فرزندانش، به طور کامل از دست داده است و همسر وی هم دچار عارضه شدید قلبی شده است هم اکنون تحت معالجه قرار دارد.

برچسب‌ها:

چهارشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۸۹
فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل خواستار آزادی فوری منصوراسانلو شد

فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری و بی قیدوشرط منصور اسانلو، رئیس سندیکای اتوبوسرانی تهران شد.

این فدراسیون با اشاره به انتقال منصور اسانلو به بند معتادان و سپس به بند اطلاعات زندان رجایی شهر، افزوده که آقای اسانلو تحت فشارهای جسمی و روحی شدیدی قرار دارد.

فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل، با توجه به وضعیت جسمانی آقای اسانلو ضمن محکوم کردن آنچه که توطئه های اخیر علیه وی خوانده، از تمام سازمانها و تشکلهای کارگری خواسته که برای آزادی فوری و بی قید و شرط آقای اسانلو همصدا شوند.

بازداشت احمد محمد نیا عضو ستاد دانشجوئی مهدی کروبی
احمد محمد نیا عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بازداشت شد.

به گزارش دانشجونیوز، صبح روز گذشته احمد محمد نیا عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. منابع آگاه دانشجوئی گزارش می دهد که این فعال دانشجوئی در یکی از خیابان های اطراف دانشگاه نوشیروانی مورد یورش نیروهای امنیتی قرار گرفت و شاهدان عینی از ضرب وشتم وی در هنگام بازداشت خبر داده اند. تاکنون دلیل بازداشت این فعال دانشجوئی اقدام به تحریک دانشجویان دانشگاه برای برگزاری تجمع به مناسبت سالروز انتخابات 22 خرداد ذکر شده است ولی تاکنون هیچ اطلاعی از سلامتی وی از سوی خانواده اش گزارش نشده است.

در ادامه این خبر منابع آگاه گزارش می دهد که شاکیان پرونده احمد محمد نیا، دکتر جانعلیزاده ( رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ) و قربانی ( رئیس حراست این دانشگاه ) بوده اند. یکی از مسئولین حراست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که خواست نامش فاش نشود به منابع دانشجوئی گفت: " محمد نیا توسط حفاظت اطلاعات ناجا بازداشت شده و تا کنون تحت فشار برای اعتراف گیری قرار گرفته است." وی در ادامه گفت: " احمد محمد نیا در بازداشتگاهی در کنار اراذل و اوباش و همچنین مجرمین خطرناک قرار گرفته است و مسئولین بازداشتگاه مجرمین را تحریک می کنند تا محمد نیا را مورد ضرب و شتم قرار دهند."

احمد محمد نیا عضو ستاد دانشجوئی مهدی کروبی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود که در سال گذشته چندین بار از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته بود.
بازداشت اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری توسط ماموران امنیتی
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: روز دوشنبه اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری، دو روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. ماموران امنیتی با بازرسی خانه این دو روزنامه نگار اقدام به توقیف وسایل شخصی ایشان از جمله رایانه های شخصی این دو تن کردند. هیچ یک از مقامات مسئول تاکنون دلیل بازداشت ایشان را اعلام نکرده‌اند.

اعظم ویسمه خبرنگار سایت فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس "پارلمان نیوز" بوده که در هفته‌های اخیر نیز از ورود به ساختمان مجلس توسط حراست مجلس منع شده بود.

ویسه همچنین سابقه فعالیت در رسانه‌هایی همچون خبرگزاری ایلنا، روزنامه شرق و مجله‌های توقیف شده شهروند امروز و ایراندخت را در کارنامه خود دارد.
وکلای مدافع علی اکبر باغانی، دبیر کل زندانی کانون صنفی معلمان، خواستار آزادی او شدند


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی : وکلای مدافع علی اکبر باغانی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران که از ۸ اردیبهشت در زندان است، با تنظیم دادخواستی خطاب به دادستان تهران اعتراض خود را مبنی بر تداوم بازداشت او اعلام کردند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، پیمان حاج محمودعطار و مصطفی ترک همدانی دو وکیل مدافع علی اکبر باغانی در نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن اعتراض با بازداشت دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران، صدور قرار بازداشت او را برخلاف قانون دانسته و خواستار سرعت بخشیدن به پرونده موکل خود شدند.

وکلای مدافع علی اکبر باغانی خطاب به دادستان نوشته اند که آقای باغانی از اتهامات خود بی اطلاع است و حتی نمی داند پرونده اش در کدام شعبه دادگاه رسیدگی می شود.

علی اکبر باغانی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران، به همراه محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، در روز هشتم اردیبهشت یعنی ۴ روز قبل از روز معلم دستگیر و روانه زندان اوین شدند.

خانواده این دو فعال فرهنگی به تازگی از محل بازداشت آنها در بند ۲۰۹ آگاه شده اند، نسبت به تداوم بازداشت و وضعیت بلاتکلیفی آنها ابراز نگرانی کرده اند.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

برچسب‌ها: