دوشنبه، دی ۰۷، ۱۳۸۸
بازداشت گسترده رهبران اپوزیسیون با دستور مستقیم مقامات ارشد رژیم
بازداشت گسترده رهبران اپوزیسیون با دستور مستقیم مقامات ارشد رژیم

 مقامات امنیتی وزارت اطلاعات در تصمیمی عاجل، تعدادی از فعالان سرشناس سیاسی و حقوق بشری از جمله حشمت طبرزدی ، ابراهیم یزدی و عماد باقی را دستگیر کردند.

 ماموران نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به دنبال به خون کشیدن اعتراضات و عزاداری های مسالمت آمیز مردم در تهران و تبریز در روز عاشورا، اقدام به دستگیری فعالان برجسته سیاسی و حقوق بشری کرده اند. حشمت طبرزدی ، ابراهیم یزدی، عماد باقی، هاله سحابی محمد طاهری، مرتضی حاجی، علیرضا بهشتی و مصطفی ایزدی از جمله این افراد هستند که به طرز نامناسبی دستگیر شده اند و منازل آنها مورد بازرسی قرار گرفته است.

 در همین زمینه حسن زارع زاده اردشیر، رییس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، گفت که این دستگیری ها برای خنثی سازی فعالیت های اعتراضی صورت می گیرد چرا که ماموران امنیتی و نظامی با وقوع تظاهرات روز عاشورا غافلگیر شده اند و در اقدامی شتابزده تصمیم گرفته اند عده ای از نیروهای موثر جنبش سبز را که برای رژیم تهدید محسوب می شدند دستگیر کنند.

در چند روز گذشته نیز رشید اسماعیلی و مهدی عربشاهی دو فعال برجسته دانشجویی دستگیر شده بودند.

  بر اساس اطلاعات رسیده، مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی خواستار رفع بحران شده و از سپاه پاسداران خواسته اند در این زمینه و برای سرکوب معترضان نقش فعال تری داشته باشد. بر اساس تصمیم سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، دستگیری نیروهای فعال و تاثیر گذار همچنان ادامه خواهد داشت.

  حسن زارع زاده اردشیر در این باره گفت: از آنجاییکه شورای نگهبان و نهادهای نزدیک به رهبر و دولت جمهوری اسلامی قاطعانه گفته اند که باید چشم فتنه کور شد، نگرانی از سرکوب های شدید تر از روز عاشورا و دستگیری های اخیر ، وجود دارد.

 در جریان تظاهرات روز عاشورا نیز بیش از ۱۲۰۰ نفر دستگیر شده و به زندان های مختلف منتقل شده اند.

 کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی خواهان آزادی کلیه دستگیر شدگان است و از مجامع بین المللی می خوهد هر چه سریعتر با دخالت در روند سرکوب ها، شرایط آزادی زندانیان سیاسی را فراهم نمایند. رژیم جمهوری اسلامی در صورت تداوم سرکوب فعالان سیاسی و حقوق بشری، جز عمیق کردن بحران بر علیه خود ره به جایی نخواهد برد.

 کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
 تهران، ۷ دی ماه ۱۳۸۸

جمعه، دی ۰۴، ۱۳۸۸
بازداشت رشید اسماعیلی فعال دانشجویی محکوم است

رشید اسماعیلی، فعال سابق دانشجویی و عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم، شامگاه دیروز پنج شنبه سوم دی ماه توسط اداره اطلاعات اصفهان، بازداشت شد. وی از سوی اداره اطلاعات اصفهان احضار شده بود که پس از مراجعه به این اداره، بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شده است.

این در حالی است که رشید اسماعیلی از بیماری جدی رنج می برد و به طور روزانه تحت نظر پزشک متخصص قرار داشت.

رشید اسماعیلی، دانشجوی محروم از تحصیل رشته حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علامه و همچنین عضو دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران است که همواره در طول دوران دانشجویی به دلیل فعالیت های دانشجویی با محدودیت و فشار های زیادی از سوی وزارت علوم و وزارت اطلاعات قرار گرفت.

رشید اسماعیلی یکی اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) است. اعضای این سازمان فعالی سیاسی بارها از سوی مقامات قضایی و امنیتی احضار، بازداشت و یا مورد تهدید قرار گرفته اند. احمد زید آبادی و عبدالله مومنی دبیرکل و سخنگوی این سازمان نیز از سوی دادگاه انقلاب به حبس های طویل المدت محکوم شده اند.  همچنین تعداد دیگری از اعضای سازمان از جمله سلمان سیما، مهرداد بزرگ و کوهزاد اسماعیلی نیز در زندان به سر می برند.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی خواهان آزادی رشید اسماعیلی و دیگر فعالان دانشجویی در بند است و بازداشت آنها را برخلاف معیارهای انسانی و قانونی می داند.
یکشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۸۸
بازداشت های گسترده شرکت کنندگان در مراسم آیت الله منتظری
 به دنبال در گذشت مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله منتظری، ماموران اطلاعاتی و امنیتی تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی را که قصد عزیمت به شهر قم را داشتند، دستگیر کرده اند. احمد قابل دین پژوه و نویسنده، کوهیار گودرزی، مهناز محمدی، محبوبه عباسقلی زاده و شیوا نظر آهاری فعالین حقوق بشر و حقوق زنان از جمله دستگیر شدگان هستند.

 این اقدامات نگرانی جدی برای دستگیری عده زیادی از فعالانی که راهی قم هستند ، بوجود آورده است. به گزارش کمته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی از تهران و قم، ماموران امنیتی اطراف شهر قم را به محاصره خود در آورده و کلیه عبور و مرور را در کنترل خود قرار داده اند. با این حال عده زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی، حقوق بشری و روزنامه نگاران در حال رفتن به شهر قم هستند.

بر گزارش رسیده، بسیاری از این اتوبوس ها به هنگام حرکت توسط ماموران امنیتی متوقف شده و تعدادی از مسافران آنها را دستگیر شده اند که 4 تن از آنان را مهناز محمدی، محبوبه عباسقلی زاده، کوهیار گودرزی و شیوا نظرآهاری تشکیل می دهند. این در حالی است که ماموران وزارت اطلاعات عصر امروز (يكشنبه) به نبال درگذشت آیت الله منتظری، با گروهي از فعالان سياسي و مطبوعاتي تلفنی تماس گرفته و آنها را تهديد كرده اند که در صورت حضور در مراسم تشييع پيكر"آيت الله العظمي منتظري" بازداشت خواهند شد.

کمته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی اقدامات نهادهای امنیتی را مغایر با قانون و تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی داند و خواهان آزادی کلیه دستگیرشدگان است.

کمته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
تهران ، یکشنبه 29 آذر 88

برچسب‌ها:

جمعه، آذر ۲۷، ۱۳۸۸
مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

 کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، 18 دسامبر 2009 برابر با 27 آذر 1388- مجمع عمومی سارمان ملل متحد امروز 18 دسامبر، در نشست خود نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و خواستار اعزام گزارشگر ویژه به ایران شد.

مجمع عمومی با 74 رای مثبت به 49 رای منفی و با 59 رای ممتنع، قطعنامه ای که پیشتر در نشست کمیته سوم مجمع عمومی در ماه نوامبر تصویب شده بود، تایید کرد. در قطعنامه مصوب کمیته سوم در ماه نوامبر، نسبت به نقض مستمر حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی شده بود.

حسن زارع زاده اردشیر، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، به واحد اطلاع رسانی این کمیته گفت: " تصویب این قطعنامه را باید به فال نیک گرفت چرا که توجه جامعه جهانی به نقض حقوق بشر در ایران افزایش می دهد و نهایتا چاره جویی ها و تلاش های مدافعات حقوق بشر را تقویت می کند." اگرچه جمهوری اسلامی اتهام نقض حقوق بشر را نمی پذیرد و به همین دلیل نیز تلاش هایی برای عدم تایید این قطعنامه انجام داده بود اما قطعنامه با قاطعیت تصویب شد.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نگرانی هایی نسبت به سرکوب های اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، استفاده از شکنجه، نفض حقوق قانونی مردم، سرکوب خشونت آمیز زنان، افزایش تبعیض و فشار بر اقلیت های مذهبی و قومی، ابراز شده است. دادگاه های فرمایشی و عدم دسترسی زندانیان سیاسی به امکان دادرسی عادلانه از جمله مواردی است که به آن تاکید شده است.

حسن زارع زاده اردشیر، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی، در این باره می گوید: "جمهوری اسلامی پایبندی به اجرای قانون حقوق شهروندی ندارد و برای زندانیان سیاسی جایگاه حقوقی و انسانی قائل نیست و بر مبنای ایدئولوژی حاکم با آنها رفتار می کند."

وی از کلیه مدفعان حقوق بشر خواست تا در اقدامی گسترده و پیگیر از جامعه جهانی بخواهند برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران اقدامات جدی تری انجام دهند و برای اجرای قطعنامه های مصوب سازمان ملل چاره جویی کنند.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی،
 18 دسامبر 2009 برابر با 27 آذر 1388
komitedefa@gmail.com
 http://komitedefa.blogspot.com

برچسب‌ها:

یکشنبه، آذر ۲۲، ۱۳۸۸
آخرین جلسه دادگاه ناصح فریدی عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

امروز اخرین جلسه دادگاه ناصح فریدی عضو مرکزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر به پایان رسید. جلسه ای که با حضور وکیل وی محمد اولیایی فرد در شعبه 26 و با ریاست قاضی پیر عباس پیرامون اتهاماتی واهی که در دفعات گذشته نیز مورد انکار قرار گرفته بود برگزار شد .

قاضی پیر عباس پس ازدفاع کوتاه مدت ناصح فریدی و وکیل مدافعش اتهام محاربه را مردود دانست و این مساله را لطفی از طرف دادگاه به وی عنوان کرد تا مجازات اعدام در مورد وی اعمال نشود . و در ادامه با مجرم دانستن او در خصوص دو اتهام مذکور در کیفر خواست مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی کشور به محاکمه ادامه داد. در ضمن محاکمه فعالیت هایی این فعال حقوق بشر در راستای دفاع از حقوق بشر و اطلاع رسانی در باره ی زندانیان سیاسی را مصداق انحراف فکری و بزرگ نمایی جهت تخریب وجهه نظام و شادی دشمنانش همچون امریکا و ... دانست. سپس وی را با استناد به بند 610 قانون مجازات اسلامی مجرم دانسته و قرار بر ابلاغ حکم در سریع ترین زمان به وکیل را ابلاغ کرد . گفتنی است بر مدت زمان محکومیت طبق این ماده بین 2 تا 5 سال حبس تعذیری میباشد . گر چه اتهام دیگر این فعال حقوق بشر یعنی اخلال در نظم عمومی نیز به قوت خود باقی است و مدت زمان محکومیت ان هم به پرونده ی وی اضافه خواهد شد .

قاضی پیر عباس از ارئه مستنداتی که مجرمیت ناصح فریدی را احراز کند استنکاف کرد و حتی زمانی که وکیل مدافع به گزارش کارشناس پرونده در خصوص بعضی از اتهامات که به نفع فریدی بود اشاره نمود با واکنش قاضی در خصوص بی اعتباری ان مواجه شد ومرتب به شنود مکالملت تلفنی وی اشاره نمود که هنگامی که با در خواست ارئه انها از سوی اولیایی فرد مواجه شد از ارائه انها امتناع ورزید .

 گفتنی است جلسات محاکمه ناصح فریدی به پایان رسیده و بر اساس این گزارش در انتظار حکم دادگاه مطابق ماده ی 610 و همچنین ادعای داد گاه مبنی بر مجرم بودن وی یعنی اخلا ل درنظم عمومی هستیم .


 کماکان از وضعیت علی بیکس دیگر عضو کمیته دفاع از زندانیان سیاسی بی خبر هستیم گفتنی است وی تحت علل نامعلومی با خارج از زندان تماس ندارد و هیچ گون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست . از همه گروه های حقوق بشری و همچنین زندانیان ازاد شده خواهش مندیم در صورت اطلاع از وضعیت وی مراتب را به خانواده وی و همینطور کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی اطلاع دهند .

دیگر عضو کمیته دفاع از زندانیان سیاسی امیر حسین فتوحی نیز از تاریخ 24 خرداد تحت تعقیب قرار گرفته که پس از گذشت نزدیک به 3 ماه از این فشار امنیتی کاسته شد و لی در شرایط فعلی و همزمان با موج جدید فشار ها علیه فعالین حقوق بشر وی نیز با تهدیداتی جدی روبه رو است و این فشار ها در راستای محدود کردن هر چه بیشتر اعضای این کمیته برای اطلاع رسانی است .

علی شجاعی رییس ستاد دانشجویی مهدی کروبی در بندر عباس و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان پس از فرار امیر حسین فتوحی رییس ستاد شهروند ازاد شهر بندر عباس که در یک منزل مسکونی ساکن بو.دند در تاریخ 27 خرداد ماه بازداشت و پس از 25 روز ازاد شد .در هفته گذشته اداره اطلاعات بند رعباس وی را برای دریافت حکمی احضار کرد که دادگاهش بدون اطلاع رسانی و در غیاب وی برگزار شده بود . در این حکم او به 8 ماه زندان تعزیری و 42 ماه زندان تعلیقی محکوم شده است اما تقاضای واخواهی او را پذیرفته اند و قرار است در اولین فرصت دادگاه وی ادامه یابد .

در پایان کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی هر گونه اتهامی را درباره ارتباط با هر سازمان و یا گروه سیاسی مردود دانسته و از مراجع قضایی میخواهد که از انتساب اتهامات واهی به فعالین حقوق بشر پرهیز کرده اعتبار قانون را به واسطه اقدامات خود خدشه دار نکند .
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی تهران 22 اذر 1388

برچسب‌ها:

شنبه، آذر ۲۱، ۱۳۸۸
درخواست اعزام يک هيئت بين المللیِ غير دولتی برای تحقيق به ايران پيرامون وضعيت حقوق بشر


ترجمه درخواست جمعی از گروههای فعال حقوق بشر ايرانی به مناسبت 10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر

 19 آذر برابر1388 با 10 دسامبر 2009
 سازمان حقوق بشر کردستان
فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی
کمیته گزارشگران حقوق بشر

 کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل! نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر! کارنامه عملکرد رژيم جمهوری اسلامی ايران در رابطه با حقوق بشر مملو از نقض حقوق اوليه و بدیهی مردم ايران است و در این میان هيچ عرصه ای از زندگی شخصی، اجتماعی و سياسی آنها از تعرض و آسيب در امان نمانده است. بويژه موج سرکوب مردم بدنبال اعتراض مسالمت آميز به نتايج انتخابات رياست جمهوری نشان از گستردگی و بيرحمی ماشين سرکوب رژيم دارد که دهها کشته، دستگيری های وسيع، محکوميت های فراوان به زندان، شکنجه و تجاوز و ... را بدنبال داشته است.

 برای ارزيابی و رسيدگی به وضعيت حقوق بشر وجود مکانيزمهای نظارتی از اهميت ويژه و تعيين کننده ای بر خوردارند. ولی در ايران امکان پيگيری و نظارت بر موارد نقض حقوق بشر برای سازمانها و فعالين حقوق بشر ايرانی غير ممکن گرديده است. چرا که فعالين حقوق بشر خود به شکلهای مختلفی نيز تحت فشار و سرکوب و پيگرد قرار دارند. برای مثال فعاليت کانون دفاع از حقوق بشر در ايران ممنوع گرديده و شيرين عبادی امکان پيگيری کار خود را در ايران از دست داده و به شکل های مختلف تحت فشار و تهديد است و در خارج از کشور بسر می برد ؛ محمد صادق کبودوند، از سازمان حقوق بشر کردستان و جعفر (شاهین) اقدامی، فرزاد کمانگر (محکوم به اعدام) ، رسول بداقی، میلاد فدایی، مهدیه گلرو و جواد علیزاده از مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران در زندان بسر می برند؛ از علی بی کس، عضو کميته دفاع از زندانيان سياسی، بعد از دستگيری در ماههای گذشته هیچ گونه اطلاعی در دست نيست و نيز بازداشت اخیر سعيد کلانکی و سعيد جلالي فر از کميته گزارشگران حقوق بشر و موارد بيشمار ديگر از حبس و سرکوب و ممنوعیت نهادها و فعالان حقوق بشر، همگی دلالت بر از دست رفتن کامل نقش نهادها و فعالان حقوق بشر در ايران دارند.

بدين ترتيب با توجه به نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران و عدم امکان نظارت بر وضعيت حقوق بشر از طرف نهادهای داخل کشور؛ ما بعنوان جمعی از گروههای فعال حقوق بشر ايرانی از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر تقاضا می کنيم، در امتداد محکوميت رژيم در مجمع عمومی سازمان ملل، امکان تشکيل يک هيئت بين المللی و غير دولتی برای اعزام به ايران جهت نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران را فراهم کنند. تا بدين طرِیق و با بسيج و فشار افکار عمومی بين المللی امکانی جهت مهار سرکوب افسار گسیخته رژیم و نقض حقوق بشر در ايران فراهم گردد.

برچسب‌ها:

سه‌شنبه، آذر ۱۷، ۱۳۸۸
کامران آسا برادر دانشجوی جان‌باخته کیانوش آسا بازداشت شد


 ظهر دوشنبه 16 آذر پس از برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، کامران آسا که به دعوت دانشجویان این دانشگاه به نمایندگی از خانواده کیانوش آسا در مراسم روز دانشجو حضور یافته بود، هنگام خروج از دانشگاه علم و صنعت به همراه بیژن رضایی توسط نیروهای انتظامی مستقر در محل بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان، شب 17 آذر کامران آسا در تماس با خانواده ضمن اعلام خبر بازداشت خود و بیژن رضایی از محل نگهداری‌شان اظهار بى‌اطلاعى کرده است. خانواده کیانوش آسا و به ویژه مادر این دانشجوی کشته شده طی وقایع اخیر پس از انتخابات به شدت نگران وضعیت نگهداری و امنیت جانی کامران و همچنین بیژن رضایی هستند.

کیانوش آسا دانشجوی ترم آخر رشته‌ى مهندسی پتروشیمی در مقطع کارشناسی ارشد و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران بود. وى در جریان تظاهرات میلیونی 25 خرداد در میدان آزادی تهران از سوی نیروهای مسلح وابسته به دولت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

 فاطمه فلاح و کامران آسا مادر و برادر کیانوش، اخیراً با نوشتن نامه‌اى به رییس قوه قضاییه و کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی خواهان بررسی و روشن شدن زوایای پنهان شهادت این دانشجوی نخبه‌ی کُرد و شناسایی و مجازات عاملان این جنایات هولناک شدند.
با بازداشت 8 دانشجوی دانشگاه شیراز تعداد دانشجویان زندانی در شیراز به بیش از 30 تن رسید
 روز سه شنبه 17 آذر دو دانشجو به نام های سعید آگنجی و راضیه جعفری و روز 16 آذر تعداد 6 دانشجو از دانشگاه های مختلف شهر شیراز به نام های سید محمد محسن موسوی، سبحان حیدری، نجما رنجبر، سید محمد حسینی، سعید لطفی و مسعود مهدوی فر بازداشت شدند.

 سعید آگنجی از دانشجویان فعال در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود که در ایام انتخابات توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود. راضیه جعفری دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز است که سال گذشته با محرومیت از تحصیل به مدت یک ترم محروم شد. با بازداشت این دو دانشجو تعداد 8 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در 24 ساعت گذشته بازداشت شده اند.

همچنین علی صالح پور، ندا اسکندری، خدیجه فهرمانی، خیبر صفرپور، علی عسگری، نظری، شیروانی، باقری، سعید رضایی، بنایی، جلالی، ظهوریان، پور فتحی، طاهری و ... کسانی هستند که از 13 آبان در زندان عادل آباد و بازداشتگاه اداره اطلاعات زندانی هستند. شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از دانشجویان بازداشتی در زندان عادل آباد را به بند زندانیان خطرناک از جمله بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت منتقل کرده اند.

از وضعیت کاظم رضایی یکی از فعالین شناخته شده دانشجویی در دانشگاه شیراز نیز اطلاعی در دست نیست. دانشجویانی که برای پیگیری وضعیت وی به دادستانی و وزارت اطلاعات مراجعه کرده اند با تهدید مواجه شده اند. یحیی طاووسی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز است به علت پیگیری وضعیت کاظم رضایی و پس از تهدیدهای معاون دادستان شیراز بازداشت شد.

سرکوب تمام عیار در داشگاه شیراز در حالی ادامه دارد که کمیته انضباطی دانشگاه شیراز تعداد زیادی از دانشجویان را به دلیل شرکت در اعتراضات 13 آبان از تحصیل محروم کرده است. با توجه به حجم زیاد دانشجویان محروم از تحصیل اطلاعات دقیقی از تعداد احکام انضباطی صادر شده در دست نیست.

برچسب‌ها:

بازداشت دست کم ۶ دانشجوی دانشگاه تهران
 همزمان با مراسم دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، نیروهای سپاه و بسیج به دانشگاه تهران منتقل شده بودند تا با اجرای مراسمی نمایشی در این دانشگاه، آن را به عنوان "مراسم روز دانشجو" عنوان کنند.
گرچه بنابر اعلام قبلی، دانشجویان مراسم بزرگداشت روز دانشجو را این بار در تمامی دانشگاه ها برگزار کرده و به همین دلیل دانشجویان دیگر دانشگاه ها به دانشگاه تهران نرفته بودند، اما دانشجویان دانشگاه تهران با تجمعی بزرگ مانع از برگزاری مراسم نمایشی شدند.

در پی تجمع دانشجویان دانشگاه تهران نیروهای سپاهی و بسیجی با دانشجویان درگیر شده که بر اثر آن بسیاری از دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. پس از درگیری های صبح و ظهر روز گذشته، موج بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه تهران آغاز شده است که تاکنون حداقل ۶ دانشجوی این دانشگاه بازداشت شده اند.

نويد سلطان پور دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربيت بدنی، مجتبی هاشمی دانشجوی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، نیلوفر اثباتی دانشجوی دانشکده فنی، بردیا نجار دانشجوی دانشکده مکانیک، طاهر دهخوارقارنیان دانشجوی رشته پزشکی وهمچنین مهدی بلخاری تاکنون بازداشت شده اند.

با توجه به حجم درگیری ها در دانشگاه تهران و حملات امروز نیروهای حکومتی به دانشجویان از آمار دقیق دانشجویان بازداشت شده تاکنون اطلاعی در دست نیست.

برچسب‌ها:

سه‌شنبه، آذر ۱۰، ۱۳۸۸
بازداشت اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر محکوم است

با توجه به اینکه در روزهای اتی حکومت اقتدار گرای ایران در گیر چالش اجتماعی و خیزش سیاسی جدیدی در روز 16 اذر خواهد بود و ناتوان از پیشگیری عواقب ان، از این روی به بازداشت دانشجویان و نیز مدافعان حقوق بشر روی آورده است. باز داشت دوستان حاضر در کمیته ی گزارشگران حقوق بشر و قصد حاکمیت برای فشار بر یکی از بهترین مجموعه های دانشجویی دور از انتظار نیست اما ما همه میدانیم که دوستان ما در این نهاد تنها به فعالیت مدنی و اجتماعی در چارچوی استانداردهای بین المللی مشغولند و هیچ دلمشغولی دیگری غیر از انعکاس بدون غرض حوادث ایران ندارند. بدیهی است که لازمه ی توقف چنین برخورد هایی اتحاد تمامی نهاد های حقوق بشر در دفاع از خویش میباشد به عنوان نهادی مدنی و مرجع برای تحقق خواست جامعه ایرانی که همانااجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر است .

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ضمن محکوم کردن بازداشت سعید کلانکی و سعید جلالی فر و همچنین محکوم کردن اعمال فشار های دستگاه های امنیتی بر دیگر اعضا ضمن حمایت از این کمیته از مسئولین قضایی کشور میپرسد : باید یک بار برای همیشه روشن شود که مسئول دستگاه قضایی ایران کیست اگر کسی که ظاهرا بر مسند کار است مسئول است چرا پاسخگو نیست و اگر شخص دیگری جریان امور را به دست گرفته چه لزومی بر مخفی کاری است ؟ ایا واقعا حکومتی که خون مردم را در روز روشن روی سنگفرش خیابان ها میریزد این مخفی کاری ها را از روی ترس انجام میدهد . اقای لاریجانی طبق کدام منطق سعید جلالی فر را در خیابان بازداشت میکنند و طبق کدام قانون به خانواده اش میگویند که 2 هفته بعد روند رسیدگی به پرونده اش معلوم خواهد شد ؟ اقای لاریجانی در خواب ناز بودید که همین کمیته شبانه روز با تهیه دیه برای خانواده های مقتولین زندانیان را از اعدام میرهانید تا از سوی نهاد های حقوق بشر جهانی برای هزارمین بار لااقل اگر محکوم میشوید با لحنی ارام تر باشد .

ما خواستار ازادی بدون قید شرط همه زندانیان سیاسی هستیم که بدون دلیل روشنی از خانواده و جامعه دور کرده اید. اما اقای لاریجانی ما اعلام می کنیم که تمامی اتهاماتی که به این عزیزان با شکنجه متصل میکنید ما این بیرون بدون شکنجه میپذیریم .

خطاب ما دیگر به اقای احمدی نژاد و تیم های امنیتی وی که مسئول این دستگیری ها هستند نیست که وی را متهم ردیف اول زیر پا گذاشتن حقوق بشر در حوادث پس از انتخابات میدانیم و معتقدیم صلاحیت خطاب قرار گرفتن ندارند . اقای لاریجانی سعی کنید این صلاحیت را لا اقل برای خودتان حفظ کنید و دستگاه قضائی را از سرکوب های غیرانسانی جدا کنید.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
سه نشبه 10 آذر 88

برچسب‌ها: